GRADE-tabeller angst
Alle forebyggingsprogrammer sammenliknet med venteliste
Populasjon: Barn 6-13 år med risiko for angst
Intervensjon: Alle forebyggingsprogrammer
Sammenligning: Venteliste
Basert på: Lawrence, 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antall med angstdiagnose ved programslutt
Utfall
Antall med angstdiagnose, 6 måneders oppfølging
Utfall
Antall med angstdiagnose, 12 måneders oppfølging
Utfall
Angst symptomer programslutt versus venteliste kontroll
Utfall
Selvrapporterte angstsymptomer, 6 måneders oppfølging versus venteliste kontroll
Utfall
Selvrapporterte angstsymptomer,, 12 måneders oppfølging versus venteliste kontroll
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer, programslutt
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer, 6 måneders oppfølging
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer, 12 måneders oppfølging
Alle forebyggingsprogrammer sammenliknet med aktiv kontroll
Populasjon: Barn 6-13 år med risiko for angst
Intervensjon: Alle forebyggingsprogrammer
Sammenligning: Oppmerksomhetsfokus og 3D-videospill
Basert på: Lawrence, 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Selvrapporterte angstsymptomer, programslutt aktiv kontroll
Skolebaserte forebyggingstiltak sammenliknet med vanlig undervisning, ingen eller annen behandling
Populasjon: Barn og unge med eller uten angstlidelse, eller i risikogruppe for å utvikle en angstlidelse (og depresjon)
Intervensjon: Skolebaserte forebyggingstiltak
Sammenligning: Vanlig, annen eller ingen behandling
Basert på: Werner-Seidler, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer, klinikervurdert. Overordnet effektstørrelse, etter endt behandling
Utfall
Angstsymptomer, klinikervurdert. Korttidsoppfølging 0-6 md
Utfall
Angstsymptomer, klinikervurdert. Medium oppfølgingstid 6-12 md
Utfall
Angstsymptomer, klinikervurdert. Lang oppfølgingstid, over 12 md
Oppmerksomt nærvær (mindfulness) sammenliknet med ingen eller annen behandling (de fleste deltakerne er uten angstdiagnose)
Populasjon: Barn og unge med symptomer av angst 7-18 år
Intervensjon: Mindfulness based intervention
Sammenligning: Ingen eller annen behandling
Basert på: Ruiz-Iniguez 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer
Psykologiske tiltak for emosjonsregulering og angst sammenliknet med ingen/annen behandling
Populasjon: Unge med symptomer på angst (og depresjon)
Intervensjon: Psykologiske tiltak (ulik art)
Sammenligning: Ingen/annen behandling
Basert på: Daros, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer
Utfall
Emosjonsdysregulering
Utfall
Disengagement ER skills
Utfall
Økning i engagement ER skills
Psykoedukasjon sammenliknet med individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 14 år diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Psykoedukasjon
Sammenligning: Individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi
Basert på: Socialstyrelsen 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Andel som ikke lenger har angst som hoveddiagnose- tidspunkt for oppfølging 16 uker
Utfall
Andel som ikke lenger har angst som hoveddiagnose- tidspunkt for oppfølging 12 måneder
Utfall
Angstsymptomer (multidimensional anxiety scale)- tidspunkt for oppfølging 16 uker
Utfall
Angstsymptomer (multidimensional anxiety scale)- tidspunkt for oppfølging 12 måneder
Psykoedukasjon i gruppe sammenliknet med ingen eller annen behandling
Populasjon: Barn og unge med symptomer på angst (5 til 17 år)
Intervensjon: Psykoedukasjon gitt i gruppe
Sammenligning: Ingen/annen behandling
Basert på: Baourda, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer: Ulike validerte angstskalaer
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med venteliste eller ingen behandling
Populasjon: Barn og unge mellom 4 og 18 år (gjennomsnittsalder mellom 5,4 og 15,8 år) diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Venteliste eller ingen behandling
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, selvrapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, foreldrerapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, foreldrerapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, klinikerrapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjonsnivå- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Sosial fungering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Tilfredshet- oppfølging ukjent
Utfall
Respons- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med venteliste eller ingen behandling (supplerende utfall)
Populasjon: Barn og unge diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Venteliste eller ingen behandling
Basert på: James 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Tilfriskning (remisjon) av primær angstdiagnose. Etter endt behandling
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet aktiv kontroll og vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Aktiv kontroll og vanlig oppfølging
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, barnets rapportering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, klinikerrapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, foreldrerapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Fungering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Sosial fungering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Tilfredshet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Remisjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Respons- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall
Kognitiv atferdsterapi supplert med oppmerksomhetsmodifisering vs CBT alene eller CBT og psykologisk placebo
Populasjon: Barn 9 til 12 år med angst
Intervensjon: CBT supplert med oppmerksomhetsmodifisering
Sammenligning: CBT eller CBT supplert med psykologisk placebo
Basert på: Hang, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i symptomer på angst etter endt behandling
Kognitiv atferdsterapi gitt kun til foreldre til barn med angst sammenliknet med ingen eller annen behandling
Populasjon: Barn og unge (3-14 år) med symptomer på angst
Intervensjon: CBT gruppeterapi for foreldre til barn med angst
Sammenligning: Ingen eller annen (f.eks CBT foreldre+barn)
Basert på: Yin, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i symptomer på angst, CBT for foreldre vs ingen behandling
Utfall
Reduksjon i symptomer på angst, CBT for foreldre vs CBT for foreldre og barn
Utfall
Andel som ble frisk fra diagnose etter endt behandling, CBT for foreldre ved ingen behandling
Utfall
Frafall, CBT for foreldre vs ingen behandling
Utfall
Frafall, CBT for foreldre vs CBT for foreldre og barn
Teknologibasert kognitiv atferdsterapi sammenliknet med standard CBT eller ingen behandling
Populasjon: Barn med angstlidelser
Intervensjon: Teknologiassistert CBT
Sammenligning: Annen aktiv eller ingen behandling
Basert på: Cervin, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Tilfriskning primær angstlidelse (strukturert diagnostisk intervju)
Utfall
Tilfriskning alle angstlidelser
Utfall
Angstsymptomer selvrapport
Utfall
Angstsymptomer pårørenderapport
Utfall
Angstsymptomer klinikervurdert (CGAS)
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med protokollbasert behandling (uten elementer av KAT)
Populasjon: Barn og unge med en angstlidelse
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: protokollbasert behandling (uten elementer av KAT)
Basert på: James 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i angst, barnets rapportering. Etter endt behandling
Utfall
Reduksjon i angst, foreldrerapportert. Etter endt behandling
Utfall
Tilfriskning (remisjon) av alle angstdiagnoser. Etter endt behandling
Utfall
Frafall. Oppfølgingstid ukjent
Kognitiv restrukturering sammenliknet med ingen behandling, nøytral eller negativ trening
Populasjon: Barn 6-18 år med angst
Intervensjon: Kognitiv restrukturering (cognitive modification bias)
Sammenligning: Ingen behandling/nøytral eller negativ trening
Basert på: Krebs, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Feiltolkning (interpretation bias)
Utfall
Angstsymptomer
Oppmerksomhetsmodifisering (attention bias modification (ABM)) sammenliknet med ingen behandling eller trening på oppmerksomhetskontroll
Populasjon: Barn og unge (gjennomsnittsalder 9 til 16 år) med angst
Intervensjon: Oppmerksomhetsmodifisering (Attention bias modification)
Sammenligning: Oppmerksomhetstrening (Attention Control Training) eller ingen behandling
Basert på: Hang 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer etter endt behandling, klinikervurdert
Utfall
Angstsymptomer, klinikervurdert, etter fjerning av statistisk uteligger
Utfall
Angstsymptomer, selvrapport eller foreldrerapport
Utfall
Oppmerksomhet mot fare
Familieinvolvering sammenliknet med minimal familieinvolvering
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 17 år diagnostisert med med sosial fobi, separasjonsangst eller generalisert angst
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi med høy grad av familieinvolvering (60 til 100%)
Sammenligning: Minimal familieinvolvering (0 til 17%)
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Remisjon av den primære angstdiagnosen- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Remisjon av den primære angstdiagnosen- tidspunkt for oppfølging >3 måneder
Utfall
Frafall av alle årsaker- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Pasientrapporterte angstsymptomer- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Pasientrapporterte angstsymptomer- tidspunkt for oppfølging >3 måneder
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer (målt på MASC, skala 0-117, hvor lavere er bedre)- tidspunkt for oppfølging opp til 3 måneder
Utfall
Pasientrapportert funksjon- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Observatørrapportert funksjon- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Uønskede effekter
Foreldretiltak sammenliknet med tiltak hos barnet eller ingen behandling
Populasjon: Barn og unge (4-17 år) diagnostisert med angst
Intervensjon: Foreldreveiledning/foreldreinvolvert terapi
Sammenligning: Terapi for barnet/ingen behandling
Basert på: Jewell 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer, foreldrerapport, tiltak vs ingen behandling
Utfall
Angstsymptomer, foreldrerapport, tiltak vs tiltak for barnet
Utfall
Angstsymptomer, barnets rapport, tiltak vs ingen behandling
Utfall
Angstsymptomer, barnets rapport, tiltak vs tiltak for barnet
Foreldre-barn interaksjonsterapi / Parent-Child Interaction therapy sammenliknet med historisk kontroll
Populasjon: Barn med/eller uten angstdiagnose (2-10 år)
Intervensjon: PCIT
Sammenligning: Historisk kontroll
Basert på: Phillips 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer totalt, endring til etter endt behandling (observasjonsstudier og RCT’er)
Psykodynamisk terapi sammenliknet med ingen behandling (venteliste)
Populasjon: Barn og unge mellom 4 og 10 år diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Psykodynamisk terapi
Sammenligning: Ingen behandling (venteliste)
Basert på: Socialstyrelsen 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Remisjon angstdiagnose- etter endt behandling
Utfall
Symptomforandring- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Frafall- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Uønskede effekter
Oppmerksomt nærvær (mindfulness) sammenliknet med ingen eller annen behandling
Populasjon: Ungdom 12-25 år med klinisk diagnose angst
Intervensjon: Oppmerksomt nærvær (mindfulness)
Sammenligning: Ingen eller annen behandling
Basert på: Zhou 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer
Oppmerksomt nærvær (mindfulness) som skoletiltak sammenliknet med historisk kontroll
Populasjon: Barn og unge (8-18 år) med/eller uten angst
Intervensjon: Skolebasert oppmerksomt nærvær (mindfulness)
Sammenligning: Historisk kontroll
Basert på: Phillips 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer, alle studier (observajon og RCT)
Musikkterapi sammenliknet med vanlig eller ingen behandling
Populasjon: Barn og unge med symptomer på angst
Intervensjon: Musikkterapi
Sammenligning: Ingen/annen behandling
Basert på: Belski 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer (STAIC-T, HADS) -lavere skår er forbedring
Terapeutiske spill (gaming) sammenliknet med historisk kontroll
Populasjon: Unge med angst (13-22 år)
Intervensjon: Terapeutiske spill (gaming)
Sammenligning: Ingen behandling
Basert på: Townsend 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer (STAI, GAD-7, SCAS) etter endt behandling; RCT
Utfall
Angstsymptomer (STAI, MASC) etter endt behandling; historisk kontroll
Pre-/probiotikatilskudd sammenliknet med ingen behandling
Populasjon: Barn og unge (10-24 år) både behandling og forebygging av angst
Intervensjon: Pre-/probiotika
Sammenligning: Ingen behandling
Basert på: Cohen Kadosh, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Angstsymptomer
Psykologisk terapi sammenliknet med medikamentell behandling
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 17 år diagnostisert med sosial fobi, separasjonsangst eller generalisert angst
Intervensjon: Psykologisk behandling (kognitiv atferdsterapi og sosial ferdighetstrening inkludert)
Sammenligning: Medikamentell behandling (SSRI preparater)
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Remisjon av den primære angstdiagnosen- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Remisjon av den primære angstdiagnosen- tidspunkt for oppfølging 6 år
Utfall
Remisjon av den primære angstdiagnosen- tidspunkt for oppfølging 6 år
Utfall
Frafall av alle årsaker- etter endt behandling
Utfall
Selvmordstanker- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Selvmordsatferd- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Alvorlige bivirkninger
Utfall
Observatørrapportert funksjon- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Pasientrapporterte angstsymptomer- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Utfall
Foreldrerapporterte angstsymptomer- tidspunkt for oppfølging ved endt behandling
Kombinasjonsbehandling (sertralin + kognitiv atferdsterapi) sammenliknet med kognitiv atferdsterapi alene
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 17 år, gjennomsnittsalder 10,7 år, diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Kombinasjonsbehandling (sertralin + kognitiv atferdsterapi)
Sammenligning: Kognitiv atferdsterapi alene
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, rapportert av kliniker- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjonsnivå- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Remisjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Respons- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall
Utfall
Mage og appetitt- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønsket atferdsendring- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Søvnproblemer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Forkjølelse og infeksjoner- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Svimmelhet, synsforstyrrelser og hodepine- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Selvskadingsproblematikk og selvmordsatferd- og tanker- tidspunkt for oppfølging ukjent
Kombinasjonsbehandling (fluoksetin + kognitiv atferdsterapi) sammenliknet kognitiv atferdsterapi alene
Populasjon: Ungdommer med skolevegring og diagnostisert med en angstlidelse
Intervensjon: Kombinasjonsbehandling (Fluoksetin + kognitiv atferdsterapi)
Sammenligning: Kognitiv atferdsterapi alene
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Fungering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Respons- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Remisjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall- tidspunkt for oppfølging ukjent
Kombinasjonsbehandling (imipramin + kognitiv atferdsterapi) sammenliknet med kognitiv atferdsterapi alene
Populasjon: Barn og ungdom, gjennomsnittsalder 13,9 år, diagnostisert med alvorlig depressiv lidelse og minst en angstlidelse
Intervensjon: Kombinasjonsbehandling (imipramin + kognitiv atferdsterapi)
Sammenligning: Kognitiv atferdsterapi alene
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, selvrapport- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, rapportert av kliniker- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Fungering- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall
Kombinasjonsbehandling (sertralin + kognitiv atferdsterapi) sammenliknet med sertralin alene
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 17 år, gjennomsnittsalder 10,7 år, diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Kombinasjonsbehandling (sertralin + kognitiv atferdsterapi)
Sammenligning: Sertralin alene
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, klinikerrapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjonsnivå- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Remisjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Respons- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Mage og appetitt- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønsket atferdsendring- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Søvnproblemer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Forkjølelse og infeksjoner- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Tretthet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Svimmelhet, synsforstyrrelser og hodepine- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Selvskadingsproblematikk, selvmordstanker, selvmordsatferd- tidspunkt for oppfølging ukjent
Fluoksetin sammenliknet med klomipramin
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 17 år diagnostisert med generalisert angstlidelse og/eller separasjonsangstlidelse og/eller sosial angstlidelse
Intervensjon: Fluoksetin
Sammenligning: Klomipramin
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, rapportert av barnet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Remisjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Frafall
Venlafaksin sammenliknet med atomoksetin
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med generalisert angstlidelse
Intervensjon: Venlafaksin
Sammenligning: Atomoksetin
Basert på: Wang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Primær angst, rapportert av barnet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, foreldrerapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Primær angst, klinikerrapportert- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Psykososiale tiltak ved skolevegring sammenliknet med venteliste eller forsterket oppfølging
Populasjon: Barn og unge med skolevegring og angstlidelse
Intervensjon: Psykososiale tiltak (hovedsaklig atferdsterapi og kognitiv atferdsterapi)
Sammenligning: Venteliste eller forsterket oppfølging
Basert på: Maynard 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i angst, barnets rapportering. Etter endt behandling
Utfall
Skoleoppmøte
Kognitiv atferdsterapi og medisiner ved skolevegring sammenliknet med kognitiv atferdsterapi alene
Populasjon: Barn og unge med skolevegring og angstlidelse
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi og medisiner
Sammenligning: Kognitiv atferdsterapi
Basert på: Maynard 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i angst, barnets rapportering. Etter endt behandling
Utfall
Skoleoppmøte
Psykologiske tiltak mot selektiv mutisme sammenliknet med ingen eller annen behandling
Populasjon: Barn med selektiv mutisme (snittalder 7 år)
Intervensjon: Psykologiske tiltak med atferdstilnærming
Sammenligning: Ingen eller annen behandling
Basert på: Steains 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Reduksjon i symptomer på selektiv mutisme