GRADE-tabeller ADHD
Psykoedukasjon sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Psykoedukasjon
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med CPRS skala 0-27
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med CPRS skala 0-27
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 7 uker etter behandling - Målt med Children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet og impulsivitet - Oppfølgingstid 11 uker etter behandling - Målt med Children symptom inventory skala 0-27
Utfall
Foreldrebedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Utfall
Lærerbedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 uker etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Utfall
Foreldrebedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Utfall
Lærerbedømt funksjon og atferd - Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling - Målt med SDQ skala 0-40
Utfall
Uønskede effekter
Psykoedukasjon gitt i tillegg til kombinasjonsbehandling av medikamenter sammenliknet med kombinasjonsbehandling av medikamenter og ikke-spesifikk støtteterapi
Populasjon: barn og unge mellom 3 og 19 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: kombinasjonsbehandling av medikamenter og psykoedukasjon
Sammenligning: kombinasjonsbehandling av medikamenter og ikke-spesifikk støtteterapi
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 12 uker, Målt med CPRS skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 64 uker. Målt med CPRS skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert. Oppfølgingstid 12 uker. Målt med CPRS skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 64 uker Målt med CPRS skala.
Utfall
Atferd/Funksjon, opposisjon, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 12 uker. Målt med CPRS skala.
Utfall
Atferd/Funksjon, opposisjon, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 64 uker. Målt med CPRS skala.
Utfall
Emosjonell dysregulering, foreldrerapportert, Oppfølgingstid 12 uker. Målt med SDQ.
Utfall
Emosjonell dysregulering, foreldrerapportert, Oppfølgingstid 64 uker. Målt med SDQ.
Foreldretrening sammenliknet med ingen foreldretrening (barn i skolealder)
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Foreldretrening
Sammenligning: Ingen foreldretrening
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte ADHD kjernesymptomer - Ved slutten av behandlingen
Utfall
Lærerbedømte ADHD kjernesymptomer - Ved slutten av behandlingen
Utfall
Foreldrebedømte atferdsproblemer - Ved slutten av behandlingen - Målt med Behavioral regulation problem
Utfall
Lærerbedømte atferdsproblemer - Ved slutten av behandlingen - Målt med Behavioral regulation problems
Utfall
Foreldrebedømte eksternaliserende symptomer - Ved slutten av behandlingen
Utfall
Foreldrebedømte internaliserende symptomer - Ved slutten av behandlingen
Utfall
Foreldrebedømte internaliserende og eksternaliserende symptomer - Ved slutten av behandlingen - Målt med CBCL + BASC
Utfall
Uønskede effekter
Foreldretrening sammenliknet med ingen foreldretrening (førskolebarn)
Populasjon: Barn og unge mellom 2 og 6 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Familiebasert pasientinformasjon og opplæring
Sammenligning: Ingen foreldretrening
Basert på: Rimestad 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte symptomer på ADHD - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder
Utfall
Objektivt bedømte symptomer på ADHD - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Utfall
Foreldrebedømte eksternaliserende vansker - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Utfall
Objektivt bedømte eksternaliserende vansker - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Utfall
Foreldrebedømt negativt foreldreskap - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Utfall
Objektivt bedømt negqativt foreldreskap - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Utfall
Uønskede effekter
Foreldre/familietrening gitt som tillegg til atomoksetin sammenliknet med atomoksetin
Utfall
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 14 år diagnostisert med autismespekterlidelse, aspergers syndrom, og symptomer på ADHD: uoppmerksomhet og hyperaktivitet
Intervensjon: Atomoksetin og foreldre/familietrening
Sammenligning: Atomoksetin
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale ADHD symptomer, foreldrerapportert, 10 ukers oppfølgingstid. Målt med SNAP-skala.
Utfall
Totale ADHD symptomer, lærervurderte, 10 ukers oppfølgingstid. Målt med SNAP-skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, 8-10 ukers oppfølgingstid
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, lærervurdert, 8-10 ukers oppfølgingstid
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet foreldrevurdert, 8-10 ukers oppfølgingstid.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, lærervurdert 8-10 ukers oppfølgingstid
Utfall
Respondenter til CGI 8-10 ukers oppfølgingstid
Utfall
Atferd/funksjon, lærervurdert 8 uker oppfølgingstid. Skala ikke oppgitt.
Foreldre/familietrening gitt som tillegg til stimulerende medikamenter sammenliknet med stimulerende medikamenter
Populasjon: barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medikamenter og foreldre/familietrening
Sammenligning: Stimulerende medikamenter
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale ADHD symptomer, foreldrerapportert, 2-12 mnd oppfølgingstid
Utfall
Totale ADHD symptomer, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med SWAN skala.
Utfall
Totale ADHD symptomer, lærervurdert, 10 ukers oppfølgingstid. Målt med DBDRS skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, FBB-ADHS, 12 mnd oppfølgingstid.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, CTRS, 12 mnd oppfølgingstid.
Utfall
ADHD symptomer lærervurdert hyperaktivitet, PT 12 måneders oppfølgingstid. Målt med CTRS.
Utfall
ADHD symptomer lærervurdert hyperaktivitet, FU 12 måneders oppfølgingstid. Målt med CTRS.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med FBB-ADHS.
Utfall
Atferd/fungering, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med WFIRS-P.
Foreldre/familietrening gitt i tillegg til metylfenidat sammenliknet med metylfenidat og ikke-spesifikk støtteterapi
Utfall
Populasjon: Barn mellom 7 og 9 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat og foreldre/familietrening
Sammenligning: Metylfenidat og ikke-spesifikk støtteterapi
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer Foreldrebedømt hyperaktivitet PT >3 måneder) Oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala.
Utfall
ADHD symptomer Foreldrebedømt hyperaktivitet. FU >3 måneder Oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala.
Utfall
ADHD symptomer Lærerbedømt hyperaktivitet PT >3 måneder Oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala.
Utfall
ADHD symptomer Lærerbedømt hyperaktivitet. FU >3 måneder Oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala.
Psykososiale tiltak samtidig med medikamentell behandling sammenliknet med medikamentell behandling alene
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Psykososiale tiltak samtidig med medikamentell behandling
Sammenligning: Medikamentell behandling alene
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2014
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrerapporterte ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Lærerrapporterte ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Foreldrebedømt atferdsforstyrrelse- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Lærerbedømt atferdsforstyrrelse- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Foreldrebedømte emosjonelle symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Lærerbedømte emosjonelle symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Kombinasjonsbehandling av foreldre / familietrening og atomoksetin sammenliknet med placebo / vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 14 år diagnostisert med autismespekterlidelse, aspergers syndrom, og symptomer på ADHD: uoppmerksomhet og hyperaktivitet
Intervensjon: Atomoksetin og foreldre/familietrening
Sammenligning: Placebo eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte ADHD totale symptomer. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Utfall
Lærerbedømte ADHD totale symptomer. Tidspunkt for oppfølging 10 uker.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Utfall
Respondenter på CGI-I. Tidspunkt for oppfølging 10 uker.
Foreldre/familietrening gitt i tillegg til kombinert medikamentell behandling sammenliknet med kombinert medikamentell behandling del 1
Populasjon: barn mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og foreldre/familietrening
Sammenligning: Kombinert medikamentell behandling
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 12 måneder.
Utfall
ADHD symptomer totalt, lærer og foreldrevurdert, Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med SNAP skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder. Målt med Connors skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, lærervurdert. Oppfølgingstid 3-14 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, Hyperaktivitet, foreldrevurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med SNAP-skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, observatørvurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med SNAP-skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 12 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med SNAP-skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, lærervurdert, Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med SNAP-skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert. Oppfølgingstid 12 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert. Oppfølgingstid 12 måneder.
Utfall
Atferd/fungering, lærervurdert. Oppfølgingstid 3 måneder. Målt med CBRS Aggressive behaviour underskala.
Utfall
Afterd/fungering, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder. Målt med CBRS Aggressive behaviour underskala.
Utfall
Emosjonell dysregulering, lærervurdert. Oppfølgingstid 3 måneder CBRS emotional distress subskala.
Utfall
Emosjonell dysregulering, lærervurdert. Oppfølgingstid 6 måneder. CBRS emotional distress subskala.
Foreldre/familietrening gitt i tillegg til kombinert medikamentell behandling sammenliknet med kombinert medikamentell behandling del 2
Populasjon: Barn mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og foreldre/familietrening
Sammenligning: Kombinert medikamentell behandling
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, observatørvurdert. Oppfølgingstid 8 uker. Skala ikke oppgitt.
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, observatørvurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med WIAT skala.
Utfall
Skoleprestasjoner, lesing, observatørvurdert. Oppfølgingstid 8 uker. Skala ikke oppgitt.
Utfall
Skoleprestasjoner, lesing observatørvurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. WIAT skala.
Utfall
Generelle skoleprestasjoner, lærervurdert. Oppfølgingstid 3 måneder. CBRS academic underskala.
Utfall
Generelle skoleprestasjoner, lærervurdert. Oppfølgingstid 6 måneder. Målt med CBRS academic underskala.
Kombinert foreldre/familietrening og medikamentell behandling sammenliknet med placebo / vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og foreldre/familietrening
Sammenligning: Placebo eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt, Lærer og foreldrevurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
ADHD symptomer Hyperaktivitet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
ADHD symptomer: Hyperaktivitet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
ADHD symptomer: Hyperaktivitet, Observatørvurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
ADHD symptomer: Uoppmerksomhet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
ADHD symptomer: Uoppmerksomhet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 14 måneder, Målt med SNAP skår.
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, Observatørvurdert, Oppfølgingstid 8 uker, Skala ikke oppgitt.
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, Observatørvurdert, Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med WIAT skala.
Utfall
Skoleprestasjoner leseferdigheter, Observatørvurdert, Oppfølgingstid 8 uker, Skala ikke oppgitt.
Sosial ferdighetstrening sammenliknet med ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll (del 1)
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD
Intervensjon: Sosial ferdighetstrening
Sammenligning: Ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll
Basert på: Storebø 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Alle bedømmelser av sosiale ferdigheter slått sammen
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Ved lengste oppfølging
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Utfall
Observatørbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Ved lengste oppfølging
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Alle relevante studier - Social skills rating system (SSRS) skala
Utfall
Sosiale ferdigheter – Lærerrapportert - ved hjelp av Walker-McConnell scale of social Competence and School Adjustment
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter- målt med Social Skills skala (UCI)
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Målt med child rated test of Social Skill Knowledge
Utfall
Sosial interaksjon – negativ oppførsel - Målt med Social interaction observation code: negative behaviour
Utfall
Foreldrebedømt emosjonell kompetanse
Utfall
Foreldrebedømt emosjonell kompetanse - Ved lengste oppfølging
Utfall
Deltakerbedømt emosjonell kompetanse - Ved enden av behandlingen
Sosial ferdighetstrening sammenliknet med ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll (del 2)
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD
Intervensjon: Sosial ferdighetstrening
Sammenligning: Ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll
Basert på: Storebø 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Utfall
Lærerbedømt generell atferd - Ved lengste oppfølging
Utfall
Foreldrebedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Utfall
Foreldrebedømt generell atferd - Ved lengste oppfølging
Utfall
Deltakerbedømt generell atferd - Ved enden av behandlingen
Utfall
Alle bedømmelser av generell atferd
Utfall
Lærerbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Utfall
Lærerbedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Utfall
Foreldrebedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Utfall
Foreldrebedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Utfall
Deltakerbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Utfall
Observatørbedømte ADHD-symptomer - Ved enden av behandlingen
Utfall
Observatørbedømte ADHD-symptomer - Ved lengste oppfølging
Utfall
Alle bedømmelser av ADHD-symptomer
Utfall
Lærerbedømte prestasjoner og karakterer i skolen - Ved enden av behandlingen
Sosial ferdighetstrening sammenliknet med ingen ferdighetstrening eller venteliste / kontroll (del 3)
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD
Intervensjon: Sosial ferdighetstrening
Sammenligning: Ingen ferdighetstrening eller venteliste / kontroll
Basert på: Storebø 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømte prestasjoner og karakterer i skolen - Ved lengste oppfølging
Utfall
Observatørbedømte prestasjoner og karakterer i skolen - Målt med wechsler individual achievement test
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter – ved enden av behandlingen - Målt med en trial sequential analyse
Utfall
Uønskede effekter
Tiltak for organisatoriske ferdigheter sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging (barn 5-17 år)
Populasjon: Barn 5-17 år med ADHD
Intervensjon: Organisatoriske ferdigheter
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: Bikic 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte organisatoriske ferdigheter - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Lærerbedømte organisatoriske ferdigheter - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Foreldrebedømt oppmerksomhet - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Lærerbedømt oppmerksomhet - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Lærerbedømte akademiske prestasjoner - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Studentenes skolekarakterer - Oppfølgingstid < 6 måneder
Utfall
Uønskede effekter
Tiltak for å bedre søvn gitt i tillegg til kombinert medikamentell behandling sammenliknet med kombinert medikamentell behandling
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og tiltak for å bedre søvn
Sammenligning: Kombinert medikamentell behandling
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer totalt, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 6 uker.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Utfall
Atferd/funksjon, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder.
Utfall
Atferd/funksjon, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder.
Jevnaldrendebaserte tiltak sammenliknet med medisiner, vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Populasjon: Barn i alderen 6-16 år med ADHD diagnose
Intervensjon: Likemannstiltak/jevnaldrendebaserte tiltak
Sammenligning: Medisiner, vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Basert på: Cordier 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Sosiale ferdigheter - oppfølgingstid < 3 år
Utfall
Uønskede effekter
Ikke-spesifikk støtteterapi gitt i tillegg til metylfenidat (stimulerende medisiner) sammenliknet med metylfenidat
Populasjon: Barn 7-9 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Ikke-spesifikk støtteterapi og metylfenidat
Sammenligning: Metylfenidat
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala, 0 -3.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala, 0-3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala, 0 -3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 12 måneder. Målt med CTRS skala, 0 -3.
PC-basert kognitiv trening sammenliknet med placebo eller annen oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: PC-basert kognitiv trening
Sammenligning: Placebo eller annen oppfølging
Basert på: Cortese 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD total- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Uoppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Hyperaktivitet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Arbeidsminne (visuell)- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Arbeidsminne (verbal)- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Inhibisjon- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Oppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Leseferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Matematikkferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Utfall
Uønskede effekter
Kognitiv trening og fysisk aktivitet sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn mellom 5 og 9 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kognitiv trening og fysisk aktivitet
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale klinikerbedømte ADHD-symptomer Oppfølgingstid 15 uker etter behandling Målt med SNAP scale
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer Oppfølgingstid 15 uker etter behandling Målt med SNAP scale
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer Oppfølgingstid 15 uker etter behandling Målt med SNAP scale
Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging del 1
Populasjon: Barn mellom 6 og 15 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 12 uker etter behandling, Målt med CBCL skala.
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med ARS-IV skala 25-49.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med Conners Rating Skala.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 12-20 uker etter behandling, Målt med Conners Rating Skala.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6-8 måneder etter behandling, Målt med ASRS-IV og Conners 3P.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6-8 måneder etter behandling, Målt med ASRS-IV skala.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 12-20 uker etter behandling, Målt med Conners rating skala.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Forskerbedømt uoppmerksomhet Oppfølgingstid 12 uker etter behandling Målt med SNAP skala
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 14 uker etter behandling, Målt med CTRS-R:L skala.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 52 uker etter behandling, Målt med CTRS-R:L skala.
Utfall
Foreldrebedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging del 2
Populasjon: Barn mellom 6 og 15 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling. Målt med Conners 3-P og SNAP skala.
Utfall
Foreldrebedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 6-8 måneder etter behandling, Målt med Conners 3-P og ARS-IV.
Utfall
Lærerbedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Lærerbedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 17 uker etter behandling, Målt med Conners Rating skala.
Utfall
Lærerbedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med ARS-IV skala.
Utfall
Forskerbedømt Hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Frafall pga intervensjonen, Oppfølgingstid 12 uker etter behandling.
Utfall
Foreldrebedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med Global executive composite skala.
Utfall
Foreldrebedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 12-20 uker etter behandling, Målt med BRIEF, Global executive composite skala og BASC.
Utfall
Foreldrebedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 6-8 måneder etter behandling, Målt med BRIEF og Global executive composite skala.
Utfall
Lærerbedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 5-12 uker etter behandling, Målt med BASC og Global executive composite skala.
Utfall
Lærerbedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med Global executive composite skala 0-100.
Utfall
Forskerbedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 5 måneder etter behandling, Målt med BOSS skala 0-100.
Utfall
Forskerbedømt Funksjon og atferd, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med BOSS skala 0-100.
Utfall
Leseferdigheter, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med LOGOS 0-100.
Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening sammenliknet med venteliste eller vanlig oppfølging del 3
Populasjon: Barn mellom 6 og 15 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening
Sammenligning: Venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Leseferdigheter, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med LOGOS 0-100.
Utfall
Matteferdigheter, Oppfølgingstid 5-7 uker etter behandling, Målt med Key composite skår 0-18.
Utfall
Matteferdigheter, Oppfølgingstid 8 måneder etter behandling, Målt med Key composite skår 0-18.
Oppmerksomhets-, hukommelses- og kognitiv trening gitt i tillegg til atferdstrening for foreldre sammenliknet med oppmerksomhets-, hukommelses- og kognitiv trening gitt alene
Populasjon: Barn og unge mellom 11 og 15 år med ADHD
Intervensjon: Oppmerksomhet-, hukommelses- og kognitiv trening og atferdstrening for foreldre
Sammenligning: Oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening alene
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Mødrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid fem uker etter behandling, Målt med ADHD-RS skala 0-27.
Utfall
Lærerbedømt Uoppmerksomhet, Oppfølgingstid fem uker etter behandling, Målt med ADHD-RS skala 0-27.
Utfall
Mødrebedømt hyperaktivitet/ Impulsivitet, Oppfølgingstid fem uker etter behandling, Målt med ADHD-RS skala 0-27.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet/ Impulsivitet, Oppfølgingstid fem uker etter behandling, Målt med ADHD-RS skala 0-2.
Utfall
Mødrebedømt funksjon og atferd, Oppfølgingstid fem uker etter behandling. Målt med ADHD-RS skala 0-27.
Utfall
Lærerbedømt funksjon og atferd, Oppfølgingstid fem uker etter behandling, Målt med ADHD-RS skala 0-27.
Oppmerksomhets-, hukommelses- og kognitiv trening gitt i tillegg til stimulerende medisiner sammenliknet med stimulerende medisiner
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år med ADHD diagnose
Intervensjon: Stimulerende medisiner og oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening
Sammenligning: Stimulerende medisiner
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale ADHD-symptomer, foreldrevurdert, Oppfølgingstid <3 måneder, Målt med Connors skala.
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med ingen terapi eller enklere oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 8 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi (hvorav noen også inkluderte foreldrene)
Sammenligning: Ingen terapi eller enklere oppfølging
Basert på: Battagliese, 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD - Tidspunkt for oppfølging er ukjent
Utfall
Eksternaliserende vansker - tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Kognitiv atferdsterapi/Dialektisk atferdsterapi sammenliknet med ikke-spesifikk støtteterapi
Populasjon: Gutter mellom 7 og 13 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi/dialektisk atferdsterapi
Sammenligning: Ikke-spesifikk støtteterapi
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 17 uker etter behandling, Målt med Revised behaviour problem checklist 0-27.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 39 uker etter behandling, Målt med Revised behaviour problem checklist 0-27.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 17 uker etter behandling, Målt med Revised behaviour problem checklist 0-27.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 39 uker etter behandling, Målt med Revised behaviour problem checklist 0-27.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 17 uker etter behandling, Målt med Werry Weiss activity skala 0-100.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet og impulsivitet, Oppfølgingstid 39 uker etter behandling, Målt med Werry Weiss activity skala 0-100.
Kognitiv atferdsterapi gitt i tillegg til kombinasjonsbehandling av medikamenter sammenliknet med kombinasjonsbehandling av medikamenter
Populasjon: Barn og unge mellom 14 og 21 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Kombinert medikamentell behandling
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer, totalt, selvrapportert. Oppfølgingstid 4 måneder.
Utfall
ADHD symptomer totalt, selvrapportert, Oppfølgingstid 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 4 måneder.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, selvrapportert, Oppfølgingstid etter 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid etter 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, selvrapportert, Oppfølgingstid etter 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid etter 12 økter, Målt med ADHD-RS skala.
Nevrofeedback sammenliknet med placebo eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Nevrofeedback
Sammenligning: Placebo eller vanlig oppfølging
Basert på: Cortese 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD total- tidspunkt for oppfølging mellom 2 og 12 måneder
Utfall
Uoppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 og 12 måneder
Utfall
Hyperaktivitet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 og 12 måneder
Utfall
Nevropsykologisk testresultat- oppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 og 12 måneder
Utfall
Nevropsykologisk testresultat- inhibisjon- tidspunkt for oppfølging mellom 2 og 12 måneder
Utfall
Uønskede effekter
Nevrofeedback gitt i tillegg til langtidsvirkende metylfenidat sammenliknet med metylfenidat del 1
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medisiner og nevrofeedback
Sammenligning: Stimulerende medisiner
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer totalt, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer totalt, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, Hyperaktivitet, selvrapportert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, selvrapportert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
ADHD symptomer, hyperaktivitet, selvrapportert, Oppfølgingstid <3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, lærervurdert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med Barkleys skala.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med Barkleys skala.
Nevrofeedback gitt i tillegg til langtidsvirkende metylfenidat sammenliknet med metylfenidat del 2
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medisiner og nevrofeedback
Sammenligning: Stimulerende medisiner
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, selvrapportert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, selvrapportert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, selvrapportert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
Skoleprestasjoner, selvrapportert, Oppfølgingstid under 3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
Skoleprestasjoner, selvrapportert, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med SRQ.
Utfall
Skoleprestasjoner, selvrapportert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med SRQ.
Nevrofeedback gitt i tillegg til kombinasjonsbehandling av medikamenter sammenliknet med kombinasjonsbehandling av medikamenter
Populasjon: Barn mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinasjonsbehandling av medikamenter og nevrofeedback
Sammenligning: Kombinasjonsbehandling av medikamenter
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt, foreldrevurdert, Oppfølgingstid 10 uker, Målt med ADHD-RS.
Utfall
Atferd/funksjon, foreldrevurdert, Målt med CBRS, Oppfølgingstid 10 uker.
Nevrofeedback gitt i tillegg til stimulerende medisiner sammenliknet med oppmerksomhets-, hukommelse-, kognitiv trening og stimulerende medisiner
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 16 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medisiner og nevrofeedback
Sammenligning: Stimulerende medisiner og oppmerksomhet/hukommelse/kognitiv trening
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptoms totalt, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer total, Lærervurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptoms totalt, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer totalt, Lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer: hyperaktivitet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer Uoppmerksomhet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer Uoppmerksomhet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 8-20 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer Uoppmerksomhet, Foreldrevurdert, Oppfølgingstid 6 uker, Målt med DSM-IV.
Utfall
ADHD symptomer Uoppmerksomhet, Lærervurdert, Oppfølgingstid 6 måneder. Målt med DSM-IV.
Musikk sammenliknet med stillhet
Populasjon: Barn og unge under 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Musikk
Sammenligning: Stillhet
Basert på: Maloy 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antall korrekte oppgaver- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Antall forsøk- tidspunkt for oppfølging er ukjent
Utfall
Nøyaktighet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Fullført stillesittende arbeid- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Fysisk aktivitet sammenliknet med vanlig aktivitet
Populasjon: Barn og unge mellom 8 og 16 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Fysisk aktivitet
Sammenligning: Ingen/vanlig fysisk aktivitet
Basert på: Cerrillo-Urbina 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Oppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Hyperaktivitet/impulsivitet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Angst- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Sosiale forstyrrelser
Utfall
Uønskede effekter
Massasjeterapi sammenliknet med venteliste
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Massasjeterapi
Sammenligning: Venteliste
Basert på: Chen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Engstelse, Oppfølging er usikker
Utfall
Asosial atferd, Oppfølging er usikker
Utfall
Hyperaktivitet, Oppfølging er usikker
Utfall
Oppmerksomhetsproblemer, Oppfølging er usikker
Utfall
Uønskede effekter
Massasjeterapi kombinert med sensorisk integrasjon sammenliknet med sensorisk integrasjon alene
Populasjon: Barn og unge med ADHD under 18 år men det er uklart hva aldersspennet i denne studien var
Intervensjon: Massasjeterapi kombinert med sensorisk integrasjonsterapi
Sammenligning: Sensorisk integrasjonsterapi alene
Basert på: Chen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antall personer med forbedring, Oppfølging er usikker
Utfall
Uønskede effekter
Massasjeterapi sammenliknet med metylfenidat
Populasjon: Barn og unge med ADHD under 18 år men det er uklart hva aldersspennet i denne studien var
Intervensjon: Massasjeterapi
Sammenligning: Metylfenidat
Basert på: Chen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antall personer med forbedring, Oppfølging er usikker
Utfall
Oppmerksomhet/ hyperaktivitet, Oppfølging er usikker
Utfall
Uønskede effekter
Alle typer meditasjonsbaserte tiltak sammenliknet med ingen eller annen oppfølging
Populasjon: Barn i alderen 5-17 år, diagnostisert med ADHD og/eller over terskel på et spørreskjema som måler ADHD-symptomer
Intervensjon: Yoga, mindfulness og meditasjonsintervensjoner
Sammenligning: Ingen eller annen oppfølging
Basert på: Zhang, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer kombinert eller uoppmerksomhet eller hyperaktivitet/impulsivitet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Utfall
Uoppmerksomhet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Utfall
Hyperaktivitet/impulsivitet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Utfall
Nevropsykologiske målinger på hemninger, Oppfølgingstid ikke rapportert
Utfall
Nevropsykologiske målinger på uoppmerksomhet, Oppfølgingstid ikke rapportert
Utfall
ADHD symptomer kombinert eller uoppmerksomhet eller hyperaktivitet/impulsivitet (studier med venteliste-kontroll), Oppfølgingstid ikke rapportert
Avslapning sammenliknet med venteliste eller behandling som vanlig
Populasjon: Barn mellom 6 og 10 år med ADHD
Intervensjon: Avslapning
Sammenligning: Venteliste eller behandling som vanlig
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 4 uker etter behandling, Målt med Conners skala 0-84.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 4 uker etter behandling, Målt med Conners skala 0-84.
Oppmerksomt nærvær og organiseringsferdigheter
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Oppmerksomt nærvær
Sammenligning: Vanlig oppfølging eller venteliste
Basert på: Mak 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Organiseringsferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 24 uker
Utfall
Uønskede hendelser
Skolebaserte tiltak sammenliknet med ingen eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge i skolealder diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Skolebaserte tiltak
Sammenligning: Ingen eller vanlig oppfølging
Basert på: Richardson 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerrapportert ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert uoppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert hyperaktivitet/ impulsivitet- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert eksternaliserende vansker- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert internaliserende vansker- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert sosiale ferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Lærerrapportert tilpasning skole - tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Skoleprestasjoner (standardisert målt)- tidspunkt for oppfølging mellom 2 uker og 2 år
Utfall
Uønskede effekter
Coaching sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Ungdommer diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Coaching/mentor
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Chan 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD - tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Akademiske eller organisatoriske utfall- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Skolefritidsordning sammenliknet med annen eller ingen oppfølging
Populasjon: Ungdommer diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Skolefritidsordning
Sammenligning: Annen eller ingen oppfølging
Basert på: Chan 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Akademiske eller organisatoriske utfall
Utfall
Uønskede effekter
Sukker (sukrose) i kostholdet sammenliknet med aspartam
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Sukker (sukrose) i kostholdet
Sammenligning: Aspartam
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2014
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Aggresjon- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Impulsivitet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Tilskudd av flerumettede fettsyrer sammenliknet med placebo
Populasjon: Barn mellom 6 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Flerumettede fettsyrer
Sammenligning: Placebo
Basert på: Sundhedssstyrelsen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD kjernesymptomer foreldrebedømte, Ved slutten av behandlingen.
Utfall
ADHD kjernesymptomer, Lærerbedømte, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Atferdsproblemer foreldrebedømt, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Atferdsproblemer lærervurdert, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Livskvalitet, Lengste oppfølgingstid
Utfall
Diaré , Ved behandlingens slutt
Utfall
Plager i mage eller tarm, Lengste oppfølgingstid
Utfall
Kvalme, Lengste oppfølgingstid
Omega-3 sammenliknet med placebo
Populasjon: Barn og unge med snittalder mellom 7 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Omega 3/6
Sammenligning: Placebo eller vanlig kosthold
Basert på: Chang 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD total- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uoppmerksomhet - tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Hyperaktivitet- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Kognitiv funksjon - tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede hendelser
Kosthold tilsatt ekstra fargestoffer sammenliknet med vanlig kosthold
Populasjon: Barn og unge diagnostisert med ADHD og med kjent matvareintoleranse
Intervensjon: Kosthold tilsatt ekstra fargestoffer
Sammenligning: Vanlig kosthold
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2014
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Objektivt vurdert ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging gjennomsnittlig mellom 1 og 8 uker
Eliminasjonsdiett (kosthold uten kjente allergener) sammenliknet med ikke tilpasset kosthold/vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge mellom 3 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Eliminasjonsdiett
Sammenligning: Ikke tilpasset kosthold/ vanlig praksis
Basert på: Sonunga-Barke 2013
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Alle studier ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Objektivt vurdert ADHD-symptomer - tidspunkt for oppfølging ukjent
Utfall
Uønskede effekter
Tilskudd av jern sammenliknet med vanlig inntak av jern
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 11 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Tilskudd av jern
Sammenligning: Vanlig inntak av jern
Basert på: Cortese 2012
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD-symptomer- tidspunkt for oppfølging mellom 12 og 30 uker
Utfall
Psykiatriske symptomer (Comprehensive Psychopathological Rating Scale, CPRS)- tidspunkt for oppfølging mellom 12 og 30 uker
Utfall
Uønskede effekter
Vitamin D i kombinasjonsbehandling med metylfenidat sammenliknet med placebo
Populasjon: Barn mellom 2 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Vitamin D
Sammenligning: Ingen tiltak eller placebo
Basert på: Gan, 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer totalt Ved oppfølging etter (i gjennomsnitt) 8,7 uker
Utfall
Uoppmerksomhet, Ved oppfølging etter (i gjennomsnitt) 8,7 uker.
Utfall
Hyperaktivitet, Ved oppfølging etter (i gjennomsnitt) 9,5 uker.
Utfall
Opposisjonell atferd (målt på CPRS), Ved oppfølging etter (i gjennomsnitt) 10 uker.
Utfall
Atferd, Ved oppfølging etter (i gjennomsnitt) 10 uker.
Utfall
Bivirkninger
Langtidsvirkende sammenliknet med korttidsvirkende metylfenidat del 1
Populasjon: Barn og unge under 18 år med diagnostisert ADHD
Intervensjon: Langtidsvirkende metylfenidat
Sammenligning: Korttidsvirkende metylfenidat
Basert på: Punja 2013
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, OROS metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet og hyperaktivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, OROS metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, OROS metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Langtidsvirkende sammenliknet med korttidsvirkende metylfenidat del 2
Populasjon: Barn og unge under 18 år med diagnostisert ADHD
Intervensjon: Langtidsvirkende metylfenidat
Sammenligning: Korttidsvirkende metylfenidat
Basert på: Punja 2013
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Andre generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet/impulsivitet, Oros metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet/impulsivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet/impulsivitet, Første generasjons metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet/impulsivitet, OROS metylfenidat, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet/impulsivitet, Totalt for alle medikamenttyper, Oppfølgingstid ikke rapportert.
Metylfenidat sammenliknet med atomoksetin
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat
Sammenligning: Atomoksetin
Basert på: Sundhedsstyrelsen 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Vekttap, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen
Utfall
Endringer i appetitt, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen.
Utfall
Alvorlige bivirkninger, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen.
Utfall
Frafall på grunn av bivirkninger, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen.
Utfall
Søvnforstyrrelser, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen.
Utfall
Ikke-alvorlige bivirkninger, Oppfølgingstid ved enden av behandlingen.
Utfall
Lærerbedømte ADHD-kjernesymptomer, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Observatør, bedømte ADHD-kjernesymptomer, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Foreldre, bedømte ADHD-kjernesymptomer, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Livskvalitet, Ved enden av behandlingen, Målt med CHIP-CE skala 0-100.
Utfall
Lærerbedømte atferdsproblemer, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Foreldrebedømte atferdsproblemer, Ved enden av behandlingen.
Utfall
Angst, Ved enden av behandlingen.
Metylfenidat gitt som tilleggsbehandling til klonidin sammenliknet med klonidin
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat og klonidin
Sammenligning: Klonidin
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD – totale symptomer, Lærerbedømt, 16 uker etter behandling, Målt med Connors ASQ-T.
Utfall
Atferd, 16 uker etter behandling, Målt med CGAS.
Utfall
Frafall på grunn av bivirkninger, 16 uker etter behandlingen.
Metylfenidat sammenliknet med fysisk aktivitet
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat
Sammenligning: Fysisk aktivitet
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 10 -12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3
Langtidsvirkende metylfenidat sammenliknet med nevrofeedback del 1
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Langtidsvirkende metylfenidat
Sammenligning: Nevrofeedback
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD symptomer, Oppfølgingstid tre måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0 -54.
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD symptomer Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD symptomer oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD symptomer oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD symptomer oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD symptomer, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SWAN skala, 0-3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SWAN skala, 0 -3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SWAN skala, 0 -3.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet Oppfølgingstid under tre måneder etter behandling, Målt med SRQ, 1 -10.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med SRQ, 1 -10.
Langtidsvirkende metylfenidat sammenliknet med nevrofeedback del 2
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Langtidsvirkende metylfenidat
Sammenligning: Nevrofeedback
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet Under tre måneder etter behandling, Oppfølgingstid ved 6 måneder, Målt med SRQ, 1 -10.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet Under tre måneder etter behandling, Oppfølgingstid ved 6 måneder, Målt med SRQ, 1 -10.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet Oppfølgingstid tre måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0 -54.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med Swan Skala 0-3.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid tre måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid seks måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med Swan skala 0-3.
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid under tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid under tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10).
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1 -10.
Medikamentell behandling sammenliknet med foreldre/familietrening
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Medikamentell behandling
Sammenligning: Foreldre/familietrening
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale ADHD-symptomer foreldre og lærer bedømt Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP-skala 0-3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP skala, 0 -3.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP skala, 0 -3.
Utfall
Observatørbedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP skala, 0 -3.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Observatørbedømte Akademiske ferdigheter – matte, Oppfølgingstid 8 uker etter behandling.
Utfall
Observatørbedømte Akademiske ferdigheter – matte, Oppfølgingstid 14 måneder.
Utfall
Observatørbedømte Akademiske ferdigheter – Lesing, Oppfølgingstid 8 uker etter behandling.
Utfall
Observatørbedømte Akademiske ferdigheter – Lesing, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med wiat skala 0-132.
Utfall
Observatørbedømte Akademiske ferdigheter – Lesing, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med wiat skala 0-132.
Stimulerende medikamenter/ noradrenalinreopptakshemmere gitt i tillegg til foreldre/ familietrening sammenliknet med foreldre/familietrening
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medikamenter/ noradrenalinreopptakshemmere og foreldre/familietrening
Sammenligning: Foreldre/familietrening
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale lærer og foreldrebedømte ADHD symptomer, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Observatørbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Utfall
Observatørbedømte matteferdigheter, Oppfølgingstid etter 8 dager.
Utfall
Observatørbedømte matteferdigheter, Oppfølgingstid etter 8 uker.
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 8 uker etter behandling.
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med WIAT skala 0-132.
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med WIAT skala 0-132.
Metylfenidat gitt som tilleggsbehandling til nevrofeedback sammenliknet med nevrofeedback del 1
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medisiner + nevrofeedback
Sammenligning: Nevrofeedback
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Totale foreldrebedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Totale lærerbedømte ADHD-symptomer, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet, Oppfølgingstid 3 måneder, Målt med SRQ skala 1-10.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet, Oppfølgingstid 6 uker, Målt med SRQ skala 1-10.
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet, Oppfølgingstid under 3 måneder, Målt med SRQ skala 1-10.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley skala 0-54.
Metylfenidat gitt som tilleggsbehandling til nevrofeedback sammenliknet med nevrofeedback del 2
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medisiner + nevrofeedback
Sammenligning: Nevrofeedback
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid under 3 måneder.