GRADE-tabeller risikoatferd
Sammensatt risikoatferd: Etter-skole programmer (ASP) sammenliknet med vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak
Populasjon: Barn og unge i risikogruppe for eksternaliserende atferd (minoriteter, lav sosioøkonomisk bakgrunn, barn av enslige forsørgere, kriminell atferd, ADHD diagnose)
Intervensjon: Etter-skole programmer (arrangerte sosiale aktiviteter, leksehjelp, sport, kunst og håndverk, musikk, friluftsaktiviteter m.m.)
Sammenligning: Vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak
Basert på: Kremer 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Deltakelse/oppmøte på skolen
Utfall
Eksternaliserende atferd
Sammensatt risikoatferd: Styrkebaserte forebyggende tiltak sammenliknet med vanlig praksis
Populasjon: Barn og ungdom i alderen 10 til 19 år
Intervensjon: Styrkebaserte forebyggingende tiltak mot atferdsproblematikk og seksuell risikoatferd
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Ciocanel 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Positiv sosial atferd
Utfall
Psykologisk tilpasning (selvoppfatning og emosjonelt ubehag)
Utfall
Akademiske prestasjoner
Utfall
Skoletilpasning
Utfall
Seksuell risikoatferd
Sammensatt risikoatferd: Skolebaserte forebyggende tiltak sammenliknet med vanlig praksis
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Populasjon: Barn og ungdom i risikogruppe for å utvikling av problematferd
Intervensjon: Skolebaserte forebyggende tiltak mot atferd som fører til utvisning fra skolen (veiledning, mentorskap, kompetanseheving blant lærere, forbedring av akademiske ferdigheter blant deltakerne m.m.)
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Valdebenito 2018
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (etter-skole programmer), opptil 6 måneders oppfølging
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (etter-skole programmer), 12 mnd. oppfølging eller mer
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Antisosial atferd (definert som kriminell atferd, sinnemestring, voldelig atferd, mobbing, generell uønsket atferd tilknyttet skolereglementet)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (akademiske tiltak)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (etter-skole programmer)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (mentorskap/veiledning)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (ferdighetstrening)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (ferdighetstrening for lærerne)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (overordnede skolestrategier)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (programmer med fokus på voldsreduksjon)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (terapi/psykisk helsehjelp i skolen)
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (andre tiltak)
Sammensatt risikoatferd: Tiltak med fokus på sammensatt risikoatferd på individ-, familie- og skolenivå sammenliknet med vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak del 1
Populasjon: Barn og unge under 18 år
Intervensjon: Tiltak med fokus på sammensatt risikoatferd på individ-, familie- og skolenivå
Sammenligning: Vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak
Basert på: MacArthur 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antisosial atferd (målrettede individuelle tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (universelle individuelle tiltak) opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (målrettede familietiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (målrettede skolebaserte tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (universelle skolebaserte tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (målrettede familietiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (universelle familietiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (målrettede skolebaserte tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Antisosial atferd (universelle skolebaserte tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (målrettede individuelle tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (universelle individuelle tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (målrettede familietiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (universelle skolebaserte tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (målrettede individuelle tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (målrettede familietiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Sammensatt risikoatferd: Tiltak med fokus på sammensatt risikoatferd på individ-, familie- og skolenivå sammenliknet med vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak del 2
Populasjon: Barn og unge under 18 år
Intervensjon: Tiltak med fokus på sammensatt risikoatferd på individ-, familie- og skolenivå
Sammenligning: Vanlig praksis, venteliste eller ingen tiltak
Basert på: MacArthur 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Seksuell risikoatferd (universelle familietiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (målrettede skolebaserte tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Seksuell risikoatferd (universelle skolebaserte tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (universelle individuelle tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (målrettede familietiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (universelle skolebaserte tiltak), opp til 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (universelle individuelle tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (målrettede familietiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Fysisk inaktivitet (universelle skolebaserte tiltak), over 12 mnd. oppfølgingstid
Utfall
Usunne matvaner, BMI (universelle individuelle tiltak)
Utfall
Usunne matvaner, BMI (universelle skolebaserte tiltak)
Utfall
Usunne matvaner, målt etter usunn diett (universelle individuelle tiltak)
Utfall
Usunne matvaner, målt etter usunn diett (universelle skolebaserte tiltak)
Kriminell atferd: Forebyggende tiltak sammenliknet med vanlig eller ingen oppfølging
Populasjon: Barn og ungdom i alderen 6 til 20 år
Intervensjon: Forebyggende tiltak på individ-, familie- og samfunnsnivå
Sammenligning: Vanlig eller ingen oppfølging
Basert på: de Vries 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Kriminell atferd (forebyggende tiltak)
Utfall
Kriminell atferd (atferdsmodellering)
Utfall
Kriminell atferd (foreldreferdigheter)
Utfall
Kriminell atferd (atferdsavtaler)
Kriminell atferd: Portforbud for å forebygge ungdomskriminalitet sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og ungdom under 17 år
Intervensjon: Portforbud for å forebygge ungdomskriminalitet
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Wilson 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Ungdomskriminalitet (i portforbudtiden)
Utfall
Ungdomskriminalitet (alle tider på døgnet)
Utfall
Ungdomskriminalitet (alle tider på døgnet)
Kriminell atferd: Etter-skoleprogrammer som forebygging sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og ungdom i alderen 5 til 19 år
Intervensjon: Etter-skole programmer (after-school programs)- skolestøtte, leksehjelp, fritidsaktiviteter, mentorskap, ferdighetstrening og veiledning
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Taheri 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Kriminell atferd
Utfall
Kriminell atferd (skolestøtte og leksehjelp)
Utfall
Kriminell atferd (fritidsaktiviteter (sport, maling, speider mm.)
Utfall
Kriminell atferd (mentorskap, ferdighetstrening og veiledning)
Kriminell atferd: Familiebaserte tiltak sammenliknet med vanlig, alternativ eller ingen oppfølging
Populasjon: Barn og ungdom med en gjennomsnittsalder på 15 år
Intervensjon: Familiebaserte tiltak (multisystemisk terapi, funksjonell familieterapi, Treatment Foster Care Oregon)
Sammenligning: Vanlig, alternativ eller ingen oppfølging
Basert på: Dopp 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Overordnet effekt av familiebaserte tiltak
Utfall
Generell antisosial atferd, rusmisbruk, psykologisk fungering, familiekarakteristikker, relasjon til voksne og skolefungering (multisystemisk terapi)
Utfall
Generell antisosial atferd, rusmisbruk, psykologisk fungering, familiekarakteristikker, relasjon til voksne og skolefungering (Functional Family Therapy, FFT)
Utfall
Generell antisosial atferd, rusmisbruk, psykologisk fungering, familiekarakteristikker, relasjon til voksne og skolefungering (Treatment Foster Care Oregon, TFCO-Tidligere kalt Multidimensional Treatment Foster Care (MTFC))
Kriminell atferd: Politibaserte tiltak som et alternativ til fengsel sammenliknet med vanlig praksis
Populasjon: ungdom mellom 12 og 17 år som har begått kriminalitet (stort flertall gutter)
Intervensjon: Politibaserte tiltak som alternativ til fengsel (police-initated diversion programs)
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Wilson 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Nye lovovertredelser
Kriminell atferd: Ettervernstiltak og ISP (intensive supervision probation) sammenliknet med vanlig praksis
Populasjon: Barn og ungdom i alderen 12 til 18 år
Intervensjon: Ettervernstiltak og ISP (intensive supervision probation)
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Bouchard 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Anmeldte lovbrudd (kriminelle kontakter, varetekt, tiltaler m.m.) -Ettervernstiltak
Utfall
Lovbrudd (domfellelse og fengsling/ungdomsstraff) -Ettervernstiltak
Utfall
Anmeldte lovbrudd (kriminelle kontakter, arrestasjoner, tiltaler m.m.) -ISP
Utfall
Lovbrudd (dom, domfellelse og fengsling) - ISP
Kriminell atferd: Psykososiale tiltak sammenliknet med vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge i alderen 12 til 18 år som har begått seksuallovbrudd (stort flertall gutter)
Intervensjon: Psykososiale tiltak
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Ter Beek 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Overordnet effekt av kognitiv atferdsterapi
Utfall
Gjentakelse av kriminelle handlinger (generelt)
Utfall
Gjentakelse av seksuelle kriminelle handlinger
Utfall
Gjentakelse av ikke-seksuelle kriminelle handlinger
Kriminell atferd: Tiltak rettet mot kriminell atferd sammenliknet med ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge opp til 18 år med kriminell atferd
Intervensjon: Tiltak på individ-, familie- og samfunnsnivå
Sammenligning: Ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Basert på: Granski 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Overordnet effekt av alle tiltak på kriminell atferd
Aggresjonsproblematikk: Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med placebo, venteliste eller vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge under 18 år med aggresjonsproblematikk
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Placebo, venteliste eller vanlig oppfølging
Basert på: Smeets 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Aggresjon
Aggressjonsproblematikk: Sinnemestringstiltak ART (Aggression Replacement Training) sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Unge i alderen 12 til 18 år
Intervensjon: Sinnemestringstiltaket ART (Aggression Replacement Training)
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Brännström 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Aggressjon
Aggresjonsproblematikk: Tiltak som fokuserer på positive ferdigheter (Positive Youth Development Program) sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge i alderen 11 til 18 år med voldsatferd
Intervensjon: Positive Youth Development (PYD) -tiltak som fokuserer på de positive ferdighetene til den unge med voldsatferd fremfor problematferden
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Melendez-Torres 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Effekt på vold (alle måletidspunkter)
Utfall
Effekt på vold (rett etter endt behandling)
Aggresjonsproblematikk: Skolebaserte tiltak for å forebygge vold i kjæresteforhold sammenliknet med vanlig undervisning
Populasjon: Barn og unge fra 11 til 18 år
Intervensjon: Skolebaserte tiltak med ekstra fokus på ikke-voldelig atferd og kompetanseheving om temaet vold i kjæresteforhold
Sammenligning: Vanlig undervisning
Basert på: De La Rue 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Kunnskap om vold i kjæresteforhold (rett etter endt intervensjon)
Utfall
Kunnskap om vold i kjæresteforhold (senere oppfølgingstid- ikke spesifisert)
Utfall
Holdninger til vold i kjæresteforhold (rett etter endt intervensjon)
Utfall
Holdninger til vold i kjæresteforhold (senere oppfølgingstid- ikke spesifisert)
Utfall
Holdninger til seksuell trakassering og overgrep (rett etter endt tiltak)
Utfall
Holdninger til seksuell trakassering og overgrep (senere oppfølgingstid- ikke spesifisert)
Utfall
Forekomst av vold i kjæresteforhold (rett etter endt intervensjon)
Utfall
Forekomst av vold i kjæresteforhold (senere måletidspunkter)
Utfall
Håndtering av konflikt (rett etter endt intervensjon)
Utfall
Håndtering av konflikt (senere oppfølgingstid- ikke spesifisert)
Aggresjonsproblematikk: Tiltaket kampsport sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge i alderen 6 til 18 år med aggressjonsproblematikk
Intervensjon: Tradisjonell kampsport
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Harwood 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Aggresjon
Aggresjonsproblematikk: Skolebaserte kompetansehevende tiltak sammenliknet med vanlig opplæring eller venteliste
Populasjon: Barn og unge i alderen 4 til 18 år
Intervensjon: Skolebaserte kompetansehevende tiltak (helsekunnskap integrert i de obligatoriske fagene)
Sammenligning: Vanlig opplæring og venteliste
Basert på: Melendez-Torres 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Voldelig oppførsel/atferd (7-11 åringer)
Utfall
Voldelig oppførsel/atferd (11-14 åringer
Utfall
Kompetansehevende tiltak på utsatthet for utsatthet for vold (7-11 år)
Utfall
Kompetansehevende tiltak på antall utsatthet for vold (11-16 år)
Aggresjonsproblematikk: Universelle eller målrettede tiltak sammenliknet med ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge (gjennomsnittlig alder 13,36 år)
Intervensjon: Universelle tiltak (atferds øvelser, kompetanseheving rundt sosiale og emosjonelle konsekvenser, problemløsingsteknikker og instruksjoner på konflikthåndtering) og målrettede tiltak (atferds øvelser, problemløsingsteknikker og instruksjoner på konflikthåndtering)
Sammenligning: Ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Basert på: Castillo-Eito 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Aggresjon (universelle tiltak)
Utfall
Aggresjon (målrettede tiltak)
Seksuell risikoatferd: Kompetanseheving og utvikling av et kritisk blikk på media sammenliknet med vanlig undervisning
Populasjon: Barn og unge i alderen 11 til 19 år
Intervensjon: Kompetanseheving og utvikling av et kritisk blikk på media
Sammenligning: Vanlig undervisning
Basert på: Vahedi 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Mediekompetanse på seksuell risikoatferd (kun utfallet om seksuell risikoatferd er tatt med i tabellen. Se omtalen for forklaring)
Problematisk og skadelig seksuell atferd: kognitivt baserte terapiformer, multisystemisk terapi og aktivitetsbasert e-terapi sammenliknet med vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge under 18 år med skadelig seksuell atferd (stort flertall gutter)
Intervensjon: Kognitivt baserte terapiformer (kognitiv atferdsterapi, leketerapi mm.), multisystemisk familieterapi og aktivitetsbaserte e-terapiformer
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: NICE 2016 (NICE guideline NG55, Harmful sexual behaviour among children and young people)
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Gjentakende kriminalitet målt med CBCL
Utfall
Psykisk helse og seksuell atferd
Utfall
Psykisk helse og seksuell atferd
Problematisk og skadelig seksuell atferd: Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Populasjon: Barn og unge mellom 10 og 18 år med problematisk og skadelig seksuell atferd
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Ingen tiltak, venteliste eller vanlig praksis
Basert på: Sneddon 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Holdninger til seksualitet og seksuell atferd (rett etter endt tiltak)
Utfall
Holdninger til seksualitet og seksuell atferd - overgrep/voldtekt (rett etter endt tiltak)
Utfall
Empati ovenfor offeret - holdninger til kvinner (rett etter endt tiltak)
Utfall
Tilbakefall av seksuell aggresjon (rett etter endt tiltak)
Utfall
Forvrenginger om seksuell atferd – rettferdiggjørelse og å ta ansvar for egne handlinger (rett etter endt tiltak)
Utfall
Forvrenginger om seksuell atferd – seksuell prestasjonsangst (rett etter endt tiltak)
Utfall
Forvrenginger om seksuell atferd – upassende seksuelle fantasier (rett etter endt tiltak)
Utfall
Forvrenginger om seksuell atferd – sosio-seksuell atferd (rett etter endt tiltak)