GRADE-tabeller funksjonsnedsettelse og psykisk helse
Melatonin sammenlignet med placebo
Populasjon: Barn og ungdom mellom 1 og 18 år med nevrologisk årsak til nedsatt funksjonsevne ("nevrodisability") og samtidig søvnforstyrrelse
Intervensjon: Melatonin i doser av 0,5 til 12 mg 20-30 minutter før leggetid, eller til en fastsatt tid (18.00 eller 20.00) i 10 dager til 12 uker
Sammenligning: Placebo
Basert på: HTA 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Total søvnlengde i minutter
Utfall
Total søvnlengde i minutter (uten forutgående søvntiltak); målt med foreldre-logg
Utfall
Total søvnlengde i minutter (med forutgående søvntiltak); målt med actigrafi
Utfall
Søvnkvalitet registrert med polysomnografi målt i prosent
Utfall
Søvnkvalitet i prosent (med forutgående søvntiltak); målt med actigrafi
Utfall
Innsovningstid; målt med foreldre-logg
Utfall
Innsovningstid (med forutgående søvntiltak); målt med actigrafi
Utfall
Innsovningstid; målt med polysomnography
Utfall
Netter uten oppvåkning mellom klokken 22.00 og 07.00
Utfall
Uønskede effekter
Foreldretiltak for søvnvansker sammenliknet med vanlig oppfølging eller venteliste
Populasjon: Barn og ungdom mellom 1 og 18 år med nevrologisk årsak til nedsatt funksjonsevne («nevrodisability») og samtidig søvnforstyrrelse
Intervensjon: Multikomponente foreldretiltak som inkluderte opplæring alene eller i gruppe, hjemmebesøk, støtte per telefon eller møte/konsultasjon mm.
Sammenligning: Vanlig oppfølging eller venteliste
Basert på: Scantlebury et al 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Søvnvaner målt med Child sleep habits questionnaire; Total skåre
Utfall
Uønskede effekter
Foreldreopplæring sammenliknet med vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Populasjon: Barn og ungdom mellom 2 og 15 år med psykisk utviklingshemming
Intervensjon: Individuell foreldreopplæring eller i gruppe over 8-24 uker
Sammenligning: Vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Basert på: NICE 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Alvorlighetsgrad av atferds-vansker og emosjonelle problemer (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: Ikke rapportert
Utfall
Alvorlighetsgrad av atferds-vansker og emosjonelle problemer (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: 6mnd til 1 år
Utfall
Risiko for problematferd (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Utfall
Hyppighet av problematferd Tidspunkt for oppfølging: Etter tiltaksperioden (ulike skalaer)
Utfall
Hyppighet av problematferd (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: 26 uker
Utfall
Risiko for at hyppighet av problem atferd ikke ble bedre (målt med ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Utfall
Tilpasning i funksjon og kommunikasjon Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Utfall
Tilpasning i funksjon og kommunikasjon Tidspunkt for oppfølging: etter behandling
Utfall
Uønskede effekter
Involvering av omsorgsgiver for å øke kommunikasjonsevne
Populasjon: Barn og unge med autismespekterlidelse og intellektuell funksjonshemming
Intervensjon: Involvering av omsorgsgiver
Sammenligning: Single case research uten kontrollgruppe
Basert på: Liao 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Kommunikasjonsevner hos barna
Utfall
Uønskede effekter
Traume-fokusert kognitiv atferdsterapi sammenliknet med anvendt atferdsanalyse
Populasjon: Ungdom, 12 og 17 år, med mild grad av intellektuell funksjonshemming (intellektuelt funksjonsnivå/evnenivå: IQ 58-69) og posttraumatisk stresslidelse (PTSD); 34% hadde autisme
Intervensjon: Traume-fokusert Kognitiv atferdsterapi, i gjennomsnitt 3 seksjoner per uke, med eller uten foreldreinvolvering
Sammenligning: Anvendt atferdsanalyse
Basert på: Holstead 2013; fra NICE
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Somatiske symptomer (Achenbach delskala; somatisk) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Tilbaketrukkenhet (Achenbach delskala: Tilbaketrukkenhet) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Angst/depresjons-symptomer (Achenbach delskala: angst/ depresjon) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Unormale tankemønstre (Achenbach delskala: tankeproblemer) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Oppmerksomhet (Achenbach delskala: oppmerksomhet) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Sosiale problemer (Achenbach delskala: sosiale problemer) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Aggressiv atferd (Achenbach delskala: Aggressiv atferd) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Regelbrudd (Achenbach delskala: Regelbrudd) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Ungdomskriminelle mellom 13 og 18 år med intellektuelt funksjonsnivå/evnenivå (WASI IQ gjennomsnitt: 76,25 (SD: 8,47))
Intervensjon: Kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Kok 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Total skåre (Youth Self-Report; YSR selvrapportert) – tidspunkt for oppfølging 3 år
Utfall
Uønskede effekter
Trening av sosial kompetanse sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Ungdom mellom 15 år og 22 år med psykisk utviklingshemming
Intervensjon: Trening på sosial kompetanse over 8-24 uker
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Kok 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Sosial atferd (Observational Category System) Oppfølgingstid: Ikke rapportert
Utfall
Uønskede hendelser
Tiltak for å fremme sosial og emosjonell læring
Populasjon: Elever med atferds-, emosjonelle- og sosiale vansker eller mild intellektuell funksjonshemming
Intervensjon: Tiltak for å fremme sosial og emosjonell læring
Sammenligning: Kontrollgruppe
Basert på: Hassani 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale vansker, selvrapporterte Målt med SDQ- etter intervensjon
Utfall
Totale vansker, lærerrapporterte, målt med SDQ-etter intervensjonen – til 12 uker etter intervensjonen
Utfall
Totale vansker, lærerrapporterte, målt med SDQ-etter intervensjonen – til 12 uker etter intervensjonen
Utfall
Total- Emosjonsregulering, klinikervurdert Målt med TEC – ca, 6 måneder etter intervensjonen
Utfall
Total – emosjonell forståelse, klinikervurdert, Målt med KEI-R 1 måned etter intervensjonen
Utfall
Uønskede effekter
Funksjonsbaserte tiltak i skolen sammenliknet med single-case studier med flere registreringer før og etter tiltaket
Populasjon: Barn og ungdom i gjennomsnitt 8 år (fra 2 til 17 år) med intellektuell funksjonsnedsettelse eller utviklingshemming
Intervensjon: Funksjonsbaserte tiltak i skolen gitt av lærer eller av terapeut etter en forutgående funksjonskartlegging
Sammenligning: Single-case studier der det ble gjort flere registreringer før og etter tiltaket
Basert på: Walker 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Utfordrende atferd
Utfall
Uønskede effekter
Skolebaserte atferdstiltak
Populasjon: Ungdommer mellom 12 og 18 år med autisme, Downs syndrom og intellektuell funksjonsnedsettelse samtidig med utfordrende atferd
Intervensjon: Skolebaserte atferdstiltak for å bedre utfordrende atferd
Sammenligning: Singlecasedesign uten kontrollgruppe
Basert på: David, 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Utfordrende atferd
Utfall
Uønskede effekter
Paraprofesjonelle atferdstiltak
Populasjon: Elever i skolealder (med ASD, IDD/DD, MD, ED og utfordrende atferd)
Intervensjon: Paraprofesjonelle atferdstiltak
Sammenligning: Singlecasedesign uten kontrollgruppe
Basert på: Walker 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Passende atferd
Utfall
Utfordrende atferd
Utfall
Uønskede effekter
Tiltak for å øke selvbestemmelse
Populasjon: Elever mellom 3-21 år med funksjonshemminger
Intervensjon: Tiltak for å øke selvbestemmelse
Sammenligning: Kontrollgruppe
Basert på: Burke, 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Selvbestemmelse
Utfall
Uønskede effekter
Motorisk trening ved dyspraksi sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og ungdommer i alderen 3 til 17 år med utviklingsmessig dyspraksi
Intervensjon: Tiltak rettet mot motoriske ferdigheter, slik som bevegelsesaktiviteter med klart formål om å bedre motoriske ferdigheter
Sammenligning: Tiltak som vanlig (de fleste studiene); aktiv kontrollgruppe
Basert på: Yu et al 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Psykologiske og kognitive funksjoner Oppfølgingstid: Rett etter tiltaket
Utfall
Psykologiske og kognitive funksjoner Oppfølgingstid: 6-8 uker etter tiltaksperioden
Fysisk aktivitet sammenliknet med kontrollgruppe
Populasjon: Barn og unge mellom 5,5 og 19,9 år med intellektuell funksjonsnedsettelse
Intervensjon: Fysisk aktivitet
Sammenligning: Kontrollgruppe
Basert på: Kapsal 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Psykososial helse
Utfall
Uønskede effekter