Her omtaler vi oppsummert forskning om angst hos barn med ME, som er utfyllende i forhold til hva som rapporteres i hovedkapittelet om angst. Forskning oppsummert i dette kapittelet er ikke gradert, men vi oppgir kvaliteten på hver enkelt systematisk oversikt med AMSTAR-skår.
Kronisk trøtthetssyndrom (ME) er en kronisk tilstand av ukjent opphav som medfører funksjonsnedsettende utmattelse (fatigue), ubehag, søvnvansker, ledd-/muskelsmerter og konsentrasjonsvansker. Angst er mer vanlig blant barn med ME-diagnose enn i den generelle befolkningen. Dette kapittelet oppsummerer kunnskap om hvilke behandlingstiltak som fungerer for barn og unge med ME og angst.
Psykologiske, medikamentelle og andre tiltak mot angst hos barn med ME
Dokumentasjonsgrunnlaget består av 1 systematisk oversikt (1) (AMSTAR 7 av 11) utarbeidet av Stoll og kollegaer (1). Formålet med oversikten var å undersøke hvilke behandlingsmetoder som er mest effektive for barn med ME og angst.
Dokumentasjonsgrunnlaget inkluderte 8 studier med totalt 310 deltakere (11 år og eldre). Behandlingstiltakene omfattet kognitiv atferdsterapi, atferdstilnærming og medikamentell behandling (intravenøs gammaglobulin). Studiene målte effekter på utmattelse (fatigue), funksjonsevne og skoledeltakelse. Angst var sekundærutfall. Felleselementer ved behandlingene med kognitiv atferdsterapi og atferdstilnærming var at de rettet seg mot kognitive elementer som sykdomsrelaterte overbevisninger og negative forventinger om framtiden. Det var stor variasjon i behandlingslengde og -metode, og tiltakene ble gitt ansikt til ansikt, over telefon eller var internettbasert. Ingen av tiltakene hadde som hovedhensikt å redusere angst, men utfall på angst ble målt som en del av studiene.
Oversiktsforfatterne konkluderte med at kognitiv atferdsterapi eller atferdsbaserte tilnærminger hadde effekt på angst. Studiene var imidlertid små, og manglet statistisk styrke for å kunne konkludere med sikkerhet. Fordi noen av studiene var observasjonsstudier konkluderer forfatterne med at det kan være vanskelig å si om angsten avtok over tid eller om det faktisk var en konsekvens av selve behandlingen.
Ved oppdatering av kapittelet i 2022 ble en ny systematisk oversikt (2) av Clery og kollegaer inkludert (AMSTAR 7 av 11). Oversikten omfatter 2 primærstudier med 518 deltakere med en gjennomsnittsalder på 15 år. Formålet var å undersøke effekten av Lightning process (et treningsprogram som lærer deltakerne å endre måten nervesystemet kontrollerer kroppen på ved hjelp av forsiktig bevegelse, meditasjon og mentale øvelser), samt kognitiv atferdsterapi, atferdstiltak og medisiner. Sammenlikningsgruppen fikk behandling i spesialisthelsetjenesten i den ene studien, den andre var en observasjonsstudie (sistnevnte omtales ikke videre da det ikke foreligger tallfestede resultater).
Den ene intervensjonsstudien viste at Lightning process som tillegg til behandling i spesialisthelsetjenesten var mer effektivt for å redusere symptomer på angst enn behandling i spesialisthelsetjenesten alene. Forfatterne konkluderer imidlertid med at dokumentasjonsgrunnlaget er av dårlig kvalitet og utilstrekkelig med tanke på å konkludere rundt hvilke intervensjoner som er effektive i behandling av angst i pediatrisk ME.
Det er behov for mer forskning på denne målgruppen når det gjelder tiltak som har vist seg effektive på barn og unge med angst uten samtidig ME.
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av: Ingrid Borren, forsker og assisterende redaktør Tiltakshåndboka, RBUP Øst og Sør, Brynhildur Axelsdottir, seniorrådgiver og Astrid Dahlgren, tidligere seksjonsleder RBUP Øst og Sør / tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
(1). Stoll SVE, Crawley E, Richards V, Lal N, Brigden A, Loades ME. What treatments work for anxiety in children with chronic fatigue syndrome/myalgic encephalomyelitis (CFS/ME)? Systematic review. BMJ Open. 2017;7(9).
(2) Clery P, Royston A, Driver K, Bailey J, Crawley E, Loades M. What treatments work for anxiety and depression in children and adolescents with chronic fatigue syndrome? An updated systematic review. BMJ Open 2022;12:e051358.