PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Universelle forebyggingstiltak: Medieforståelsestiltak sammenlignet med vanlig undervisning
Populasjon: Barn/unge med snittalder 12-14 år
Intervensjon: Medieforståelsestiltak
Sammenligning: Undervisning som vanlig
Basert på: Le, 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Bekymring for vekt og figur (jenter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
2 studier (300 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.74 (95 % KI -0,99 til -0,49)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Bekymring for vekt og figur (gutter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
2 studier (291 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.29 (95 % KI -0,54 til -0,04)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Slanking (jenter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
4 studier (783 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.13 (95 % KI -0,28 til til 0,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Slanking (gutter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
4 studier (593 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.16 (95 % KI -0,33 til 0,01)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Mistilfredstilhet med egen kropp (jenter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
3 studier (767 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.08 (95 % KI -0,23 til 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Mistilfredstilhet med egen kropp (gutter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
3 studier (566 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell-0.18 (95 % KI -0,37 til 0,00)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Media- internalisering (jenter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
4 studier (968 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.21 (95 % KI -0,34 til 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Media- internalisering (gutter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
4 studier (968 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.49 (95 % KI -0,87 til -0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Selvtillit (jenter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
2 studier (300 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0.22 (95 % KI -0,03 til 0,46)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Selvtillit (gutter) ved behandlingsslutt
Studier (antall personer)
2 studier (291 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0.20 (95 % KI -0,05 til 0,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Bekymring for vekt og figur (jenter) Oppfølging
Studier (antall personer)
2 studier (300 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.69 (95 % KI -1,17 til -0,22)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Fasong- og vektbekymring (gutter) Ved oppfølging
Studier (antall personer)
2 studier (291 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.32 (95 % kI -0,57 til - 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert 1- på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Slanking (jenter) Oppfølging
Studier (antall personer)
4 studier (783 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0.01 (95 % KI -0,16 til 0,14)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Slanking (gutter) Oppfølging
Studier (antall personer)
4 studier (593 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,00 (95 % KI -0,17 til 0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Utfall
Mistilfredstilhet med egen kropp (jenter) Oppfølging
Studier (antall personer)
3 studier (566 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell-0.03 (95 % KI -0,21 til 0,14)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske feil
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.