PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Psykoedukasjon sammenliknet med individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 14 år diagnostisert med angstlidelse
Intervensjon: Psykoedukasjon
Sammenligning: Individuell eller familiebasert kognitiv atferdsterapi
Basert på: Socialstyrelsen 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Andel som ikke lenger har angst som hoveddiagnose- tidspunkt for oppfølging 16 uker
Studier (antall personer)
1 studie (161 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
55-57 %
Effektestimater
Absolutt effekt/risk KI 20 % enheter færre
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av lav studiekvalitet.
2. Nedgradert -1 på grunn av lav relevans.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon.
Utfall
Andel som ikke lenger har angst som hoveddiagnose- tidspunkt for oppfølging 12 måneder
Studier (antall personer)
1 studie (161 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
58-61 %
Effektestimater
Absolutt effekt/risk KI 15 % enheter færre
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av lav studiekvalitet.
2. Nedgradert -1 på grunn av lav relevans.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon.
Utfall
Angstsymptomer (multidimensional anxiety scale)- tidspunkt for oppfølging 16 uker
Studier (antall personer)
1 studie (161 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-11,8
Effektestimater
5,3 enheter høyere
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av lav studiekvalitet.
2. Nedgradert -1 på grunn av lav relevans.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon.
Utfall
Angstsymptomer (multidimensional anxiety scale)- tidspunkt for oppfølging 12 måneder
Studier (antall personer)
1 studie (161 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-16,1-(-13,6)
Effektestimater
0,7 til 1,8 enheter høyere
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av lav studiekvalitet.
2. Nedgradert -1 på grunn av lav relevans.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon.
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.