Omtale av forskningen på e-helsetiltak
Dette kapittelet gir en kortfattet omtale av oppsummert forskning på e-helsetiltak brukt forebyggende eller når barn har ulike psykiske vansker. Vær oppmerksom på at forskning på effekter av denne typen tiltak rettet mot barn og unge med en spesifikk tilstand er sortert under hvert enkelt tilstandskapittel. Hensikten med våre korte omtaler er å gjøre kjent forskning som utfyller de mer spesifikke tilstandskapitlene.
Hva er e-helsetiltak?
E-helsetiltak er i prinsippet alle typer informasjons-, samhandlings- og behandlingstiltak som leveres gjennom en digital plattform. Dette kan være nettbaserte tiltak, programmer eller apper for mobil eller nettbrett. E-helsetiltak kan være standardiserte eller individuelt tilpassede. Det varierer også i hvilken grad tiltakene tar i bruk tilbakemelding og oppfølging fra terapeut. Som i annen pasientbehandling, kan e-helsetiltak være individuelle og gruppebaserte.
Metodene baserer seg på de samme mekanismene som i de opprinnelige behandlingsformene, men bruk av ulike elektroniske plattformer muliggjør at barnet/ungdommen kan delta tilpasset egen timeplan og eget bosted. For mange er det nettopp tilgangen til behandling som er det største hinderet på veien til å bli frisk.
E-helsetiltak er mye brukt i Norge, kanskje fordi det er sett på som et nyttig verktøy i et land med store geografiske avstander og hvor egnet terapeutisk kompetanse ikke alltid er å finne der barnet eller ungdommen bor. I Norge er e-helsetjenester beskrevet som et viktig verktøy for å øke medvirkning og innsyn i eget behandlingsforløp i nasjonal handlingsplan for e-helse 2014-2016 (1). Det er dessuten en rekke nettbaserte metoder i bruk i Norge for behandling av ulike somatiske og psykiske tilstander blant annet for angst og depresjon, slik som «eMeistring» og «Moodgym». Det finnes også diagnoseuavhengige kurs med hensikt å øke egenmestring og funksjon, f.eks «Mestring med FUNKIS!».
Forfattet av: Astrid Dahlgren, tidligere redaktør Tiltakshåndboka.
Om dokumentasjonsgrunnlaget
Dokumentasjonsgrunnlaget for effekter av tiltak levert elektronisk omfatter 9 systematiske oversikter (2-10).
Nettbasert psykologisk behandling for angst og stemningslidelser
Välimäki og kollegaer (2) (AMSTAR 8 av 11) har evaluert nettbasert psykologisk behandling for angst og stemningslidelser. Oversikten omfatter 22 studier med 4979 barn og unge mellom 10 og 24 år med symptomer på angst, depresjon og stress. Studiene var overordnet sett av god kvalitet. Det er uklart hva slags tiltak deltakerne i sammenlikningsgruppene fikk da dette er mangelfullt rapportert, men de fleste ser ut til å enten ha stått på venteliste eller har fått en enklere form for oppfølging. De nettbaserte tiltakene besto av en rekke ulike programmer som varierte i omfang. Disse inkluderte blant annet spill, chatting, oppgaver og spørreskjema. Tiltakene ble gitt på skolen, gjennom helsetjenesten eller i lokalmiljøet av fagfolk med bakgrunn som lærere, veiledere, forskere eller helsepersonell. Det teoretiske grunnlaget for behandlingsoppleggene varierte, men mange var basert på prinsippene til kognitiv atferdsterapi.
Effekter av nettbasert psykologisk behandling for depresjon, angst og andre stemningslidelser sammenliknet med enklere oppfølging eller venteliste
PC-basert kognitiv trening
Effekter av PC-basert kognitiv trening for mindre utfordrende kognitiv trening, kognitiv trening uten spilleelementer eller venteliste
Nettbaserte tiltak gitt til barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser
Effekter av nettbaserte tiltak gitt til barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser er evaluert i oversikten utført av Khan og kollegaer (5) (AMSTAR 6 av 11). Oversikten omfatter 10 studier, hvorav 5 studier med 182 deltakere (alle kun med barn og unge diagnostisert med tics eller autismespekterforstyrrelse i alderen 3 til 17 år) ble inkludert i meta-analysen. Deltakerne i sammenlikningsgruppene fikk annen behandling, vanlig behandling eller sto på venteliste. Tiltakene var varierte og besto blant annet av internettbasert kognitiv atferdsterapi, apper ment for å styrke sosiale ferdigheter og videomøter for å dempe og kontrollere tics. Varigheten på tiltakene varierte fra 10 uker til 6 måneder.
Effekter av nettbaserte tiltak gitt til barn og unge med nevroutviklingsforstyrrelser sammenliknet med annen behandling eller venteliste
Forfatterne konkluderer med at nettbaserte tiltak ikke har signifikant effekt på angst, grad av tics, eller forbedring av sosial kommunikasjon og utviklingsferdigheter. Standardisert gjennomsnittlig forskjell i metaanalysen av de 5 studiene var -0,39, 95 % KI -0.98 til 0.20. Det ble imidlertid funnet høy grad av heterogenitet mellom studiene, noe som kan ha påvirket utfallet. Årsaken til dette er at studiene som ble slått sammen i metaanalysen er svært ulike. Effektene av nettbaserte tiltak for denne målgruppen er dermed foreløpig usikre.
Nettbasert kognitiv atferdsterapi
Oversikten av Vigerland og kollegaer (6) evaluerer effekter av nettbasert kognitiv terapi (AMSTAR 4 av 11). Oversikten omfatter 25 studier av barn og ungdom mellom 3 og 21 år diagnostisert med ulike somatiske og psykiske lidelser, herunder angstlidelser, depressive lidelser og tvangslidelser. Behandlingene omfattet mellom 4 og 30 moduler, med en varighet fra 3 til 26 uker. 21 av 25 studier hadde en form for oppfølging av terapeut. En stor andel av studiene hadde også en form for foreldreinvolvering.
Effekter av nettbasert kognitiv atferdsterapi sammenliknet med annen behandling eller venteliste
Basert på denne systematiske oversikten ser nettbasert kognitiv atferdsterapi ut til å gi moderate fordelaktige behandlingseffekter sammenliknet med venteliste.
I studier hvor nettbasert kognitivatferdsterapi blir sammenliknet med annen form for aktiv behandling var det liten eller ingen forskjell mellom gruppene (6). Dette kan tyde på at nettbaserte tiltak kan være et hensiktsmessig behandlingsvalg der preferanser for denne terapiformen foreligger. Kun 1 studie evaluerte uønskede hendelser (bivirkninger) og ingen slike effekter ble funnet.
Terapeutiske spill
Effekter av terapeutiske spill sammenliknet med vanlig oppfølging eller venteliste
Dokumentasjonsgrunnlaget er innhentet og kvalitetssikret av: Tiltakshåndbokas redaksjon
Dokumentasjonsgrunnlaget ble vurdert for oppdateringer 18.01.2021 av: Kristine Horseng Ludvigsen, rådgiver RBUP Øst og Sør, Brynhildur Axelsdottir, seniorkonsulent RBUP Øst og Sør og Ingrid Borren, forsker, RBUP Øst og Sør. 9 kunnskapsoppsummeringer ble vurdert for inklusjon. Khan og kollegaer (5), Christ og kollegaer (7), David og kollegaer (10), Oldrati og kollegaer (4) og Garrido og kollegaer (3) ble inkludert og omtalt. Øvrige oversikter som ble ekskludert finnes i egen tabell over ekskluderte oversikter.
Som alle artikler i håndboka, kan denne artikkelen arkiveres og distribueres fritt for alle slags formål på følgende vilkår: Korrekt referanse skal oppgis (se under), ingen kommersiell bruk og ingen bearbeidelse av tekst eller innhold. Denne artikkelen skal siteres på følgende måte:
Ny og oppdatert versjon:
Ludvigsen, K.H., Dahlgren, A., Axelsdottir, B. (2021) Omtale av oppsummert forskning på tiltak: e-helse, oppdatering [internett]. Oslo: RBUP; 2021. Tilstandshåndboka: oppsummert forskning om effekt av tiltak for barn og unges psykiske helse. ISSN: 2703-8386. DOI: 10.21337/1007 [hentet xx.xx.xxxx]. Tilgjengelig fra: https://tiltakshandboka.no/no/tilstander/tiltak-ehelse/omtale-av-forskningen-paa-e-helse.
Tidligere versjon:
Dahlgren, A., Ludvigsen, K.H., Axelsdottir, B. (2019). Omtale av oppsummert forskning på tiltak: e-helse [internett]. Oslo: RBUP; 2019. Tiltakshåndboka: oppsummert forskning om effekt av tiltak for barn og unges psykiske helse. ISSN: 2703-8386. DOI: 10.21337/1007 [hentet xx.xx.xxxx]. Tilgjengelig fra: https://tiltakshandboka.no/no/tilstander/tiltak-ehelse/omtale-av-forskningen-paa-e-helse
(1) Direktoratet for e-helse. Nasjonal handlingsplan for e-helse 2014-2016 [Internett]. Oslo: Direktoratet for e-helse; 2016 [hentet 18.07.2018]. Tilgjengelig fra: https://www.legeforeningen.no/contentassets/aa3703e9f0894a31bc9b4ebb24f8022c/vedlegg-1-oversikt-over-innsatsomrader-og-tiltak.pdf
(2) Välimäki M, Anttila K, Anttila M, Lahti M. Web-Based Interventions Supporting Adolescents and Young People With Depressive Symptoms: Systematic Review and Meta-Analysis. JMIR MHealth UHealth. 2017;5(12):e180.
(3) Garrido S, Millington C, Cheers D, Boydell K, Schubert E, Meade T, et al. What Works and What Doesn't Work? A Systematic Review of Digital Mental Health Interventions for Depression and Anxiety in Young People. Front Psychiatry. 2019;10 (759). http://dx.doi.org/10.3389/fpsyt.2019.00759.
(4) Oldrati V, Corti C, Poggi G, Borgatti R, Urgesi C, Bardoni A. Effectiveness of computerized cognitive training programs (CCTP) with game-like features in children with or without neuropsychological disorders: A meta-analytic investigation. Neuropsychol Rev. 2020;30(1):126-41. http://dx.doi.org/10.1007/s11065-020-09429-5
(5) Khan K, Hall CL, Davies EB, Hollis C, Glazebrook C The Effectiveness of Web-Based Interventions Delivered to Children and Young People With Neurodevelopmental Disorders: Systematic Review and Meta-Analysis. J Med Internet Res 2019;21(11):e13478. doi: 10.2196/13478.
(6) Vigerland S, Lenhard F, Bonnert M, Lalouni M, Hedman E., Ahlen J. et al. Internet-delivered cognitive behavior therapy for children and adolescents: A systematic review and meta-analysis. Clin Psychol Rev. 2016;50:1-10. doi: 10.1016/j.cpr.2016.09.005.
(7) (7) Grist R, Croker A, Denne M, Stallard P. Technology Delivered Interventions for Depression and Anxiety in Children and Adolescents: A Systematic Review and Meta-analysis. Clin Child Fam Psychol Rev. 2019;22(2):147-171. https://doi.org/10.1007/s10567-018-0271-8
(8) Christ C, Schouten MJE, Blankers M, van Schaik DJF, Beekman ATF, Wisman MA, et al. Internet and computer-based cognitive behavioral therapy for anxiety and depression in adolescents and young adults: Systematic review and meta-analysis. J Med Internet Res. 2020;22 (9) )(e17831). http://dx.doi.org/10.2196/17831
(9) Lau, HM, Smit, JH, Fleming, TM, Riper, H. Serious Games for Mental Health: Are They Accessible, Feasible, and Effective? A Systematic Review and Meta-analysis. Front Psychiatry. 2017;7(209):1-13.
(10) David OA, Costescu C, Cardos R, Mogoase C. How Effective are Serious Games for Promoting Mental Health and Health Behavioral Change in Children and Adolescents? A Systematic Review and Meta-analysis. Child youth care forum. 2020;49(6):817-38. https://doi.org/10.1007/s10566-020-09566-1