PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Traume uten PTSD: Ikke-traumefokusert kognitiv atferdsterapi vs psykoedukasjon og støttende intervensjon, behandling gitt <1 mnd etter traumet
Populasjon: Barn 7- 17 år eksponert for traume
Intervensjon: Ikke-traumefokusert KAT
Sammenligning: Psykoedukasjon og støttende intervensjon
Basert på: NICE guideline NG116 evidence reviews, A, prevention
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
PTSD symptomatologi, korttidsoppfølging 4 uker
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,68 (-1,07 til -0,29)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
PTSD symptomatologi, 3 mnd oppfølgingstid
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,58 (-0,97 til -0,19)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Angstsymptomer 4 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -58 (-1,2 til -0,41)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Angstsymptomer 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,44 (-0,83 til -0,06)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Dissosiative symptomer 4 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,4 (-0,78 til 0,01)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig fordel
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Dissosiative symptomer 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (106 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,34 (-0,72 til 0,05)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig fordel
4. Nedgradert -1 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.