PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Seksuelle overgrep: Traumefokusert kognitiv atferdsterapi + foreldretrening sammenliknet med venteliste; behandling gitt >3 mnd etter traumet
Populasjon: Barn 5-17 år utsatt for seksuelle overgrep
Intervensjon: Traumefokusert KAT og foreldretrening
Sammenligning: Ingen behandling
Basert på: NICE guideline NG116 evidence reviews, B, treatment
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
PTSD symptomatologi ved sluttidspunkt, klinikervurdert, oppfølging 20 uker
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): 1,73 (2,69 til 0,77)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): 1,34 (2,24 til 0,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Angstsymptomer ved sluttidspunkt, 20 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,33 (-1,13 til 0,48)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Angstsymptomer ved 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,75 (-1,58 til 0,09)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Depresjonssymptomer ved sluttidspunkt. 20 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,61 (-1,43 til 0,21)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Depresjonssymptomer ved 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,36 (-1,17, 0,45)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Emosjonelle og atferdsmessige problemer ved sluttidspunkt, internaliserende. 20 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,45 (-1,26 til 0,36)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Emosjonelle og atferdsmessige problemer, internaliserende, ved 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,92 (-1,77 til 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Emosjonelle og atferdsmessige problemer ved sluttidspunkt, eksternaliserende. 20 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,44 (-1,25 til 0,37)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -1: 95 % KI krysser både linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Emosjonelle og atferdsmessige problemer, eksternaliserende, ved 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): -0,88 (-1,73 til -0,04)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Global fungering ved sluttidspunkt, oppfølging 20 uker
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): 2,02 (1,01 til 3,04)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Global fungering, oppfølging 3 måneders oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var (95 % KI): 2,04 (1,02 til 3,06)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: få deltakere
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Utfall
Frafall, antall deltakere mistet, uansett årsak, 20 ukers oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (24 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
167 per 1000
Effektestimater
250 per 1000 RR (95 % KI): 1,5 (0,3 til 7,43)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4, 5
Svært lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1: 95 % KI krysser linjen for ingen effekt og terskel for klinisk viktig fordel og ulempe
5. Nedgradert -1/-2 på grunn av manglende presisjon: kun 1 studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.