PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Familier uten kjente risikofaktorer og/eller med begynnende vansker: gruppebasert foreldretrening gitt i løpet av barnets første 4 leveår sammenliknet med venteliste eller ingen oppfølging
Populasjon: Familier med sped- og småbarn opptil 4 år
Intervensjon: Gruppebasert foreldretrening
Sammenligning: Venteliste eller ingen oppfølging
Basert på: Barlow 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Emosjonelle- og atferdsproblemer (foreldrerapport) – tidspunkt for oppfølging ved endt tiltak
Studier (antall personer)
5 studier (280 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -1,81 (95% KI -1,37 til -0,25)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Det fins en eller flere studier på samme utfall som er lærerapportert, samstemmer i konklusjon.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Eksternaliserende vansker (foreldrerapportert) – tidspunkt for oppfølging mellom 6 måneder og 1 år
Studier (antall personer)
5 studier (566 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,38 (95% KI -0,59 til -0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Det fins en eller flere studier på samme utfall som er lærerapportert, samstemmer i konklusjon.
Utfall
Eksternaliserende vansker (foreldrerapportert) – tidspunkt for oppfølging mellom 1 år og 21 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (1400 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,11 (95% KI -0,21 til 0,00)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Det fins en eller flere studier på samme utfall som er lærerapportert, samstemmer i konklusjon.
Utfall
Internaliserende vansker (foreldrerapport) – tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 6 måneder
Studier (antall personer)
2 studier (242 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,31 (95% KI -0,96 til 0,34)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Det fins en eller flere studier på samme utfall som er lærerapportert, samstemmer i konklusjon.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
4. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (konfidensintervallet inneholder mulig viktige forskjeller men også mulig viktige ulemper).
Utfall
Internaliserende vansker (foreldrerapport) – tidspunkt for oppfølging 21 måneder
Studier (antall personer)
1 studie (589 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,13 (95% KI -0,29 til 0,03)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,6
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Det fins en eller flere studier på samme utfall som er lærerapportert, samstemmer i konklusjon.
6. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (kun 1 studie).
Utfall
Sosiale evner (foreldrerapport) – tidspunkt for oppfølging mellom 6 uker og 18 måneder
Studier (antall personer)
3 studier (233 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 1,33 (95% KI -0,15 til 2,81)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
4. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Foreldre-barn-samspill, negativ atferd (observatørrapport) – tidspunkt for oppfølging mellom 12 uker og 18 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (348 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,20 (95% KI -0,43 til 0,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Foreldre-barn-samspill, negativ atferd (observatørrapport) – tidspunkt for oppfølging 1 år
Studier (antall personer)
4 studier (811 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,03 (95% KI -0,17 til 0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4
Lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Foreldre-barn-samspill, positiv atferd (observatørrapport) – tidspunkt for oppfølging mellom 1 og 12 måneder
Studier (antall personer)
3 studier (167 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,32 (95% KI -0,07 til 0,72)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
4. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.