PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Familier uten kjente risikofaktorer: foreldreopplæring gitt i løpet av barnets første 2 levemåneder sammenliknet med vanlig eller annen oppfølging
Populasjon: Familier med spedbarn opptil 2 måneder
Intervensjon: Foreldreopplæring om søvn, gråt og typisk atferd hos spedbarn
Sammenligning: Vanlig eller annen oppfølging
Basert på: Bryanton 2013
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Antall barn med 15 timer eller mer søvn per døgn – alder ved oppfølging 6 uker
Studier (antall personer)
1 studie (antall hendelser 1749, antall deltakere 346)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Flere barn av foreldre som fikk opplæring som sov mer enn 15 timer døgnet: RR 1,72 (95% KI 1,56 til 1,90)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (kun 1 studie).
Utfall
Antall barn med 15 timer eller mer søvn per døgn – alder ved oppfølging 12 uker
Studier (antall personer)
1 studie (antall hendelser 1497, antall deltakere 346)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Flere barn av foreldre som fikk opplæring som sov mer enn 15 timer i døgnet: RR 1,73 (95% KI 1,54 til 1,95)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (kun 1 studie).
Utfall
Spedbarnets søvn (gjennomsnittlig antall minutter søvn per døgn) – alder ved oppfølging 6 uker
Studier (antall personer)
3 studier (427 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig antall minutter søvn var 62,08 høyere blant barn av foreldre som fikk opplæring (95% KI 42,88 til 81,29)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Spedbarnets søvn (gjennomsnittlig antall minutter søvn per natt) – alder ved oppfølging 6 uker
Studier (antall personer)
2 studier (376 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig antall minutter søvn var 29,13 høyere blant barn av foreldre som fikk opplæring (95% KI 18,53 til 39,73)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,4
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Spedbarnets søvn (gjennomsnittlig antall minutter søvn per natt) – alder ved oppfølging 12 uker
Studier (antall personer)
2 studier (753 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig antall minutter søvn var 16,18 høyere blant barn av foreldre som fikk opplæring (95% KI 4,41 til 27,95)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Spedbarnets gråt (gjennomsnittlig antall minutter gråt per dag) – barnets alder ved oppfølging 12 uker
Studier (antall personer)
1 studie (316 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig antall minutter gråt var 3,0 høyere blant barn av foreldre som fikk opplæring (95% KI -4,07 til 10,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Gjennomsnittlig stressnivå var 23,80 høyere blant foreldre som fikk opplæring (95% KI 2,08 til 45,52)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Gjennomsnittlig stressnivå var 36,40 høyere blant foreldre som fikk opplæring (95% KI 15,38 til 57,42)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Mors kunnskap om spedbarnets atferd (15 spørsmål om spedbarns fysiske evner) – barnets alder ved oppfølging 4 ukerMors kunnskap om spedbarnets atferd (15 spørsmål om spedbarns fysiske evner) – barnets alder ved oppfølging 4 uker
Studier (antall personer)
2 studier (56 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig kunnskapsnivå var 2,58 høyere hos mødre som fikk opplæring (95% KI 1,78 til 3,91)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4,5
Svært lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Fars kunnskap om spedbarnets atferd (15 spørsmål om spedbarns fysiske evner) – barnets alder ved oppfølging 4 uker
Studier (antall personer)
1 studie (26 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig kunnskapsnivå var 3,70 høyere hos fedre som fikk opplæring (95% KI 1,93 til 5,47)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Mors engstelse rundt barneoppdragelse (delskala av Maternal attitude scale/MAS) – barnets alder ved oppfølging <6 uker
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig angstnivå 3,70 høyere blant mødre som fikk opplæring (95% KI -1,33 til 8,73)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Mors avstand fra eget mors-ideal (15 spørsmåls 7-punkt-skala, høyere skåre ved større avstand) – barnets alder ved oppfølging <6 uker
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig diskrepans 0,20 høyere blant mødre som fikk opplæring 0,20 (95% KI -0,11 til 0,51)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Gjensidighet (delskala av Maternal attitude scale/MAS) – barnets alder ved oppfølging <6 uker
Studier (antall personer)
1 studie (66 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig gjensidighet 1,10 høyere blant mødre som fikk opplæring (95% KI -3,07 og 5,27)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Mors selvsikkerhet i å tolke spedbarnets atferd (12 spørsmål 1-5, total skåre 12-60) – barnets alder ved oppfølging 4 uker
Studier (antall personer)
1 studie (30 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvsikkerhet 3,70 høyere blant mødre som fikk opplæring (95% KI -1,16 til 8,56)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
3,4,5
Svært lav
Beskrivelse
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
5. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.