PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Familier med kjente risikofaktorer: foreldreopplæring gitt i løpet av graviditeten og barnets første leveår sammenliknet med vanlig eller annen oppfølging
Populasjon: Familier med spedbarn opptil 12 måneder, omtrent halvparten av familiene med kjente risikofaktorer
Intervensjon: Foreldreopplæring i foreldreferdigheter siktet mot å øke foreldres responsitivitet og/eller redusere gråt og bedre søvn hos spedbarn
Sammenligning: Vanlig eller annen oppfølging
Basert på: Mihelic 2017
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldres responsivitet til barnet sitt – tidspunkt for oppfølging ved endt tiltak
Studier (antall personer)
18 studier (1965 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,77 (95% KI 0,50 til 1,03)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
Utfall
Spedbarnets søvn – tidspunkt for oppfølging ved endt tiltak
Studier (antall personer)
13 studier (2863 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,24 (95% KI 0,14 til 0,35)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
Utfall
Spedbarnets gråt – tidspunkt for oppfølging ved endt tiltak
Studier (antall personer)
8 studier (1997 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,27 (95% KI 0,034 til 0,498)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
Utfall
Foreldres opplevde kompetanse – tidspunkt for oppfølging ved endt tiltak
Studier (antall personer)
4 studier (560 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Studie 1: Cohens d 0,93 (SE 0,27), p<0,01; Studie 2: Cohens d 0,23 (rapportert som statistisk signifikant, mål på usikkerhet ikke oppgitt); Studie 3: Cohens d 0,10 (SE 0,50) (rapportert som ikke statistisk signifikant); Studie 4: d 0,19 (SE 0,15 (rapportert som ikke statistisk signifikant)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
2. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
3. Nedgradert -1 på grunn av ikke rapportert mål på usikkerhet.
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.