PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Familier uten kjente risikofaktorer: foreldreopplæring gitt i løpet av barnets første 3 leveår sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Familier med spedbarn opptil 36 måneder
Intervensjon: Foreldreopplæring om barns utvikling
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Shah 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldre-barn-samspill – barnets alder ved oppfølging mellom 6 og 33 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (1220 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,29 (95% KI 0,06 til 0,52)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Høy
Beskrivelse
1. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
Utfall
Lesing sammen med barnet (Child centred literacy orientation) – barnets alder ved oppfølging mellom 8 uker og 5,5 år
Studier (antall personer)
7 studier (>5565 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
lgOR 0,13 (95% KI 0,01 til 0,25)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Lav
Beskrivelse
1. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da dette trolig skyldes innhold i tiltakene og variasjon i populasjon.
2. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
3. Nedgradert -1 på grunn av relevans (6 studier av samme forfattere i samme kontekst).
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.