PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,02 (95% KI -0,18 til 0,23)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Psykomotorisk utvikling – testalder mellom 13 og 24 måneder
Studier (antall personer)
6 studier (610 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,02 (95% KI -0,20 til 0,24)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Samlet evnenivå – alder ved måling mellom 7 og 10 år
Studier (antall personer)
3 studier (809 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,00 (95% KI -0,14 til 0,14)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
Utfall
Verbal forståelse – alder ved måling mellom 7 og 10 år
Studier (antall personer)
3 studier (809 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,01 (95% KI -0,15 til 0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Perseptuell resonnering – alder ved måling mellom 7 og 10 år
Studier (antall personer)
3 studier (809 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,01 (95% KI -0,15 til 0,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
Utfall
Kognitiv utvikling (Bayley MDI) – barnets alder ved oppfølging
Studier (antall personer)
7 studier (>1159 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Vektet gjennomsnittlig forskjell 2,24 (95% KI 0,05 til 4,43)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
Utfall
Alvorlige uønskede effekter for barnet – barnets alder ved oppfølging
Studier (antall personer)
4 studier (721 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Rapportert som ikke statistisk signifikante effekter når det gjelder alvorlige hendelser (tall ikke rapportert)
Utfall
Mental (kognitiv) utvikling (målt med Bayley- testalder 12 måneder)
Studier (antall personer)
4 studier (364 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var 0,96 (95 % KI -1,42 til 3,34)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Svært lav
Beskrivelse
1: Nedgradert -2 for upresist effektestimat
2: Trekk -1 for heterogenitet mellom studier
Utfall
Psykomotorisk utvikling (målt med Bayley- testalder 12 måneder)
Studier (antall personer)
4 studier (353 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var 0,23 (95 % KI -2,77 til 3,22)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1: Nedgradert -1 for upresist effektestimat
3: Trekk -2 for heterogenitet mellom studier
Utfall
Mental (kognitiv) utvikling (målt med Bayley- testalder 18 måneder)
Studier (antall personer)
3 studier (494 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var 2,40 (95 % KI 0,33 til 5,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1: Nedgradert -1 for upresist effektestimat
Utfall
Psykomotorisk utvikling (målt med Bayley- testalder 18 måneder)
Studier (antall personer)
3 studier (494 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell var 0,74 (95 % KI -1,90 til 3,37)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1: Nedgradert -1 for upresist effektestimat
2: Trekk -1 for heterogenitet
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.