PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
For tidlig fødte barn: oppfølging etter hjemkomst fra fødeavdeling sammenliknet med vanlig oppfølging
Populasjon: Foreldre til for tidlig fødte barn (svangerskapsalder <37 uker)
Intervensjon: Oppfølging etter utskrivelse av familier med for tidlig fødte spedbarn
Sammenligning: Vanlig oppfølging
Basert på: Spittle 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Kognitive utfall i spedbarnsalder – alder ved oppfølging mellom 3 og 24 måneder
Studier (antall personer)
16 studier (2372 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,32 (95% KI 0,16 til 0,47)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av alvorlig risiko for systematiske skjevheter (halvparten av studiene høy risiko, halvparten uklar risiko).
2. Trekker ikke på grunn av heterogenitet gitt at den kan forklares av variasjon i tiltak og eventuelt kvaliteten på studiene.
Utfall
Kognitive utfall i førskolealder – alder ved oppfølging mellom 36 måneder og 5 år
Studier (antall personer)
8 studier (1436 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,43 (95% KI 0,21 til 0,54)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av alvorlig risiko for systematiske skjevheter (halvparten av studiene høy risiko, halvparten uklar risiko).
2. Trekker ikke på grunn av heterogenitet gitt at den kan forklares av variasjon i tiltak og eventuelt kvaliteten på studiene.
Utfall
Kognitive utfall i skolealder – alder ved oppfølging mellom 5 og 9 år
Studier (antall personer)
5 studier (1372 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,18 (95% KI -0,08 til 0,43)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Lav
Beskrivelse
2. Trekker ikke på grunn av heterogenitet gitt at den kan forklares av variasjon i tiltak og eventuelt kvaliteten på studiene.
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (konfidensintervallet inkluder en potensielt viktig klinisk forskjell men også liten eller ingen effekt).
4. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Motoriske utfall i spedbarnsalder – alder ved oppfølging mellom 6 og 24 måneder
Studier (antall personer)
12 studier (1895 deltakere
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,10 (95% KI 0,01 til 0,19)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av alvorlig risiko for systematiske skjevheter (halvparten av studiene høy risiko, halvparten uklar risiko).
Utfall
Motoriske utfall i førskolealder – alder ved oppfølging mellom 3 og 4 år
Studier (antall personer)
3 studier (264 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,08 (95% KI -0,16 til 0,32)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4,5
Lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få hendelser/deltakere).
Utfall
Motoriske utfall i skolealder – alder ved oppfølging mellom 5,5 og 6 år
Studier (antall personer)
2 studier (185 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,18 (95% KI -0,47 til 0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av alvorlig risiko for systematiske skjevheter (halvparten av studiene høy risiko, halvparten uklar risiko).
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få hendelser/deltakere).
Utfall
Motoriske utfall i skolealder – alder ved oppfølging mellom 5 og 5,5 år
Studier (antall personer)
2 studier (333 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
91 av 198
Effektestimater
52 av 135; RR 1,12 (95% KI 0,87 til 1,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4,5
Lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter.
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få hendelser/deltakere).
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.