PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Familier med kjente risikofaktorer: tiltak for å oppmuntre foreldre til å lese med barna sine gitt i løpet av barnets første 6 leveår sammenliknet med ingen tiltak
Populasjon: Familier med sped- og småbarn mellom 0 og 6 år, de fleste i sårbare situasjoner (for eksempel familier med lav inntekt, i lavinntekstbydeler, mødre med lavere utdanning, barn med atferdsvansker eller språkforsinkelse)
Intervensjon: Tiltak for å oppmuntre foreldre til å lese med barna sine
Sammenligning: Ingen tiltak
Basert på: Xie 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Sosioemosjonell tilpasning – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (663 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,157 (95% KI 0,010 til 0,324)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
Utfall
Atferdsvansker – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
4 studier (617 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d -0,025 (95% KI -0,202 til 1,235)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Høy
Beskrivelse
Utfall
Barnets livskvalitet – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
2 studier (356 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,050 (95% KI -0,158 til 0,258)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Middels
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Barnets leseinteresse – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (248 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,526 (95% KI 0,260 til 0,791)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Foreldres stress og/eller depresjon – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
3 studier (356 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,314 (95% KI 0,065 til 0,563)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Foreldrekompetanse – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
8 studier (1466 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,288 (95% KI 0,030 til 0,425)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
3. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da den muligens kan forklares av variasjon i utvalgene og tiltakene.
Utfall
Foreldre-barn-relasjon – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
2 studier (336 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,222 (95% KI 0,007 til 0,437)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
3. Vi har valgt å ikke trekke for heterogenitet, da den muligens kan forklares av variasjon i utvalgene og tiltakene.
Utfall
Foreldres holdninger til lesing med barnet – tidspunkt for oppfølging ukjent
Studier (antall personer)
4 studier (475 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Cohens d 0,372 (95% KI -0,071 til 0,814)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter (ikke rapportert).
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (få deltakere).
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.