PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Sammensatt risikoatferd: Skolebaserte forebyggende tiltak sammenliknet med vanlig praksis
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Populasjon: Barn og ungdom i risikogruppe for å utvikling av problematferd
Intervensjon: Skolebaserte forebyggende tiltak mot atferd som fører til utvisning fra skolen (veiledning, mentorskap, kompetanseheving blant lærere, forbedring av akademiske ferdigheter blant deltakerne m.m.)
Sammenligning: Vanlig praksis
Basert på: Valdebenito 2018
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,01 (95% KI -0,10 til 0,09)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (akademiske tiltak)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,43 (95% KI 0,25 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (etter-skole programmer)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,05 (95% KI -0,08 til 0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (mentorskap/veiledning)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,47 (95% KI 0,02 til 0,93)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (ferdighetstrening)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,31 (95% KI -0,05 til 0,67)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (ferdighetstrening for lærerne)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,31 (95% KI 0,11 til 0,52)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (overordnede skolestrategier)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,20 (95% KI -0,03 til 0,43)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (programmer med fokus på voldsreduksjon)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,48 (95% KI -0,33 til 1,3)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (terapi/psykisk helsehjelp i skolen)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,46 (95% KI 0,23 til 0,68)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Utfall (utfall på ulike typer utvisning er ikke tatt med i tabellen)
Utvisning (andre tiltak)
Studier (antall personer)
Antall studier ikke oppgitt (<31 273 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,21 (95% KI 0,03 til 0,39)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risiko for systematiske skjevheter er høy eller uklar
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.