PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Aggresjonsproblematikk: Skolebaserte kompetansehevende tiltak sammenliknet med vanlig opplæring eller venteliste
Populasjon: Barn og unge i alderen 4 til 18 år
Intervensjon: Skolebaserte kompetansehevende tiltak (helsekunnskap integrert i de obligatoriske fagene)
Sammenligning: Vanlig opplæring og venteliste
Basert på: Melendez-Torres 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Voldelig oppførsel/atferd (7-11 åringer)
Studier (antall personer)
10 studier (13 358 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Inkonsistente funn: ingen tydelige funn på om kompetansehevende tiltak hadde negativ, positiv eller ingen effekt på voldelig oppførsel/atferd (7-11 år)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav
Beskrivelse
1.Nedgradert -1: risikoen for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 for presisjon: manglende meta-analyse gir økt sjanse for upresise resultater
Utfall
Voldelig oppførsel/atferd (11-14 åringer
Studier (antall personer)
3 studier (5280 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Studiene viste at kompetansehevende tiltak på voldelig oppførsel/atferd hadde en effekt på kort sikt, men viste ikke signifikant effekt på lengre sikt (11-14 år)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risikoen for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 for presisjon: manglende meta-analyse gir økt sjanse for upresise resultater
Utfall
Kompetansehevende tiltak på utsatthet for utsatthet for vold (7-11 år)
Studier (antall personer)
7 studier (10 082 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Fem av syv studier viste at kompetansehevende tiltak ikke hadde en effekt på antall utsatthet for vold (7-11 år)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risikoen for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 for presisjon: manglende meta-analyse gir økt sjanse for upresise resultater. Note: Oversikten er en narrativ syntese over eksisterende litteratur. GRADE-vurderingen er gjort på bakgrunn artikkelen Murad (2017) «Rating the certainty in evidence in the absence of a single estimate of effect”
Utfall
Kompetansehevende tiltak på antall utsatthet for vold (11-16 år)
Studier (antall personer)
4 studier (7458 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Kompetansehevende tiltak hadde ingen effekt på antall utsatthet for vold (11-16 år)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1: risikoen for systematiske skjevheter er høy eller uklar
2. Nedgradert -1 for presisjon: manglende meta-analyse gir økt sjanse for upresise resultater
Note: Oversikten er en narrativ syntese over eksisterende litteratur. GRADE-vurderingen er gjort på bakgrunn artikkelen Murad (2017) «Rating the certainty in evidence in the absence of a single estimate of effect”
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.