PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Virtuell virkelighet (VR) sammenliknet med vanlig eller ingen behandling
Populasjon: Barn og unge med gjennomsnittsalder 12,9 år diagnostisert med ADHD (flest gutter)
Intervensjon: Virtuell virkelighet (VR)
Sammenligning: Vanlig eller ingen behandling
Basert på: Romero-Ayuso, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Oppmerksomhetssvikt (Ommision). Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -1,38 (95 % KI -2,42 til -0,35)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Utelatelsesfeil (impulsivitet) (Commision). Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,62 (95 % KI -1,01 til -0,23)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Korrekte trykk (correct hits). Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -1,50 (95 % KI -2,53 til -0,48)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (bredt konfidensintervall)
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Oppfatningsevne (perceptual sensitivity). Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
3 studier (83 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -1,21 (95 % KI -1,70 til -0,72)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Uønskede hendelser
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Ikke rapportert
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.