Virtuell virkelighet (VR) sammenliknet med vanlig eller ingen behandling

Populasjon: Barn og unge med gjennomsnittsalder 12,9 år diagnostisert med ADHD (flest gutter)
Intervensjon: Virtuell virkelighet (VR)
Sammenligning: Vanlig eller ingen behandling
Basert på: Romero-Ayuso, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Oppmerksomhetssvikt (Ommision). Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell   -1,38 (95 % KI -2,42 til -0,35)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie 4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Utelatelsesfeil (impulsivitet) (Commision). Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell   -0,62 (95 % KI -1,01 til -0,23)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Korrekte trykk (correct hits). Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
4 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell   -1,50 (95 % KI -2,53 til -0,48)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie 3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (bredt konfidensintervall)  4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Oppfatningsevne (perceptual sensitivity). Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
3 studier (83 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell   -1,21 (95 % KI -1,70 til -0,72)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Uønskede hendelser
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe

Effektestimater
Ikke rapportert
Tillit til estimatene (GRADE-skår)

Beskrivelse