Urtebehandling alene sammenliknet med medikamentell behandling

Populasjon: Barn og unge under 18 år med ADHD
Intervensjon: Urtebehandling (f.eks Duodongning, jingling oral licuid m.fl.)
Sammenligning: Medikamentell behandling
Basert på: Lee, 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD kjernesymptomer Klinisk effektivitet. Målt med Conner’s parent rating scale (CPRS).
Studier (antall personer)
24 studier (2166 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
RR   1,09 (95 % KI  1,05 til 1,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Hyperaktivitet. Målt med Conners hyperaktivitetsindeks (CHI)
Studier (antall personer)
5 studier (420 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,72 (95 % KI -1,88 til 0,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene) 
Utfall
ASQ kombinerte skår: kommunikasjon, grovmotorikk, finmotorikk, problemløsningsevner, og personlig/sosial utvikling. Målt med Ages and stages questionnaire (ASQ) kombinert skår
Studier (antall personer)
6 studier (616 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,87 (95 % KI -1,62 til -0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene) 
Utfall
ADHD-symptomer og atferdsproblemer Swanson, Nolan and Pelham IV (SNAP 4)
Studier (antall personer)
6 studier (443 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD 0,01 (95 % KI -4,00 til 4,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)