PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Sentralstimulerende medikamenter + foreldre-/familietrening sammenliknet med foreldre-/familietrening
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medikamenter/ noradrenalinreopptakshemmere og foreldre/familietrening
Sammenligning: Foreldre/familietrening
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale lærer og foreldrebedømte ADHD symptomer, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (254 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,07 (-0,21 til 0,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (253 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,35 (-0,53 til -0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (262 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) 0,61 (-(0,45 til 0,77)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømt hyperaktivitet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (221 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,08 (-0,14 til -0,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (262 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,38 (-0,54 til -0,22)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet, Oppfølgingstid etter 14 måneder, Målt med SNAP skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (254 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,35 (-0,54 til -0,16)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømte matteferdigheter, Oppfølgingstid etter 8 dager.
Studier (antall personer)
1 studie (78 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,99 (-3,42 til 1,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømte matteferdigheter, Oppfølgingstid etter 8 uker.
Studier (antall personer)
1 studie (270 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) 0,20 (-3,40 til 3,80)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 8 uker etter behandling.
Studier (antall personer)
1 studie (75 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -1,17 (-4,34 til 2,00)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med WIAT skala 0-132.
Studier (antall personer)
1 studie (270 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
1 studie (270 deltakere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Utfall
Observatørbedømte leseferdigheter, Oppfølgingstid 14 måneder etter behandling, Målt med WIAT skala 0-132.
Studier (antall personer)
1 studie (254 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell (95 % KI) -0,60 (-4,02 til 2,82)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: Kun en studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.