PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Sosial ferdighetstrening sammenliknet med ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll (del 1)
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD
Intervensjon: Sosial ferdighetstrening
Sammenligning: Ingen ferdighetstrening eller venteliste/kontroll
Basert på: Storebø 2019
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Alle bedømmelser av sosiale ferdigheter slått sammen
Studier (antall personer)
19 studier (2649 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,29 [95 % KI 0,11 til 0,47]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,6
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for skjevheter
6. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar: betydelig statistisk heterogenitet
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Studier (antall personer)
11 studier (1271 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,11 [95 % KI 0,00 til 0,22]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
3 studier (192 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,06 [95% KI -0,22 til 0,35]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Studier (antall personer)
15 studier (1609 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,19 [95 % KI 0,06 til 0,32]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2
Lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
Utfall
Observatørbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Studier (antall personer)
1 studie (29 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 2,88 [1,8 til 3,96]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4,5
Lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Ved behandlingens slutt
Studier (antall personer)
5 studier (344 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,28 [95 % KI -0,68 til 1,23]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (30 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 1,6 [95 % KI 0,77 til 2,44]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,4,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Lærerbedømte sosiale ferdigheter - Alle relevante studier - Social skills rating system (SSRS) skala
Studier (antall personer)
11 studier (1271 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den gjennomsnittlige forskjellen var 1,22 [95 % KI 0,09 til 2,36]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
Utfall
Sosiale ferdigheter – Lærerrapportert - ved hjelp av Walker-McConnell scale of social Competence and School Adjustment
Studier (antall personer)
1 studie (46 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den gjennomsnittlige forskjellen var 1,06 [95 % KI -0,47 til 2,59]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Foreldrebedømte sosiale ferdigheter- målt med Social Skills skala (UCI)
Studier (antall personer)
1 studie (18 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den gjennomsnittlige forskjellen var 9,70 [95 % KI 6,07 til 13,33]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Deltakerbedømte sosiale ferdigheter - Målt med child rated test of Social Skill Knowledge
Studier (antall personer)
1 studie (18 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den gjennomsnittlige forskjellen var 4,2 [95 % KI 1,99 til 6,41]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: bredt konfidensintervall
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Sosial interaksjon – negativ oppførsel - Målt med Social interaction observation code: negative behaviour
Studier (antall personer)
1 studie (68 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den gjennomsnittlige forskjellen var 0,20 [95 % KI -0,11 til 0,51]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt emosjonell kompetanse
Studier (antall personer)
3 studier (173 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,27 [95 % KI -0,59 til 0,05]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Foreldrebedømt emosjonell kompetanse - Ved lengste oppfølging
Studier (antall personer)
1 studie (55 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var 0,19 [95 % KI -0,34 til 0,72]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
4,5
Lav
Beskrivelse
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun én studie med svært få deltakere
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Utfall
Deltakerbedømt emosjonell kompetanse - Ved enden av behandlingen
Studier (antall personer)
2 studier (125 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
Den standardiserte gjennomsnittlige forskjellen var -0,27 [95 % KI -0,62 til 0,09]
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2, 5
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av høy risiko for skjevheter
5. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere (<400)
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.