Psykoedukasjon sammenliknet med ingen, annen eller vanlig oppfølging

Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 20 år med symptomer på ADHD eller diagnose
Intervensjon: Psykoedukasjon gitt til barn/unge, foreldre og/eller lærere
Sammenligning: Ingen, annen eller vanlig oppfølging
Basert på: Dahl, 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer. Psykoedukasjon gitt til foreldre og lærere, rapportert av foreldre og lærere. Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med flere ulike kartleggingsverktøy
Studier (antall personer)
10 studier (731 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g 0,79 (95 % KI  0,46 til 1,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske
Utfall
Atferdsproblemer. Psykoedukasjon gitt til foreldre og lærere, rapportert av foreldre og lærere. Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med CBCL, SDQ, EPC, SPI og FTF
Studier (antall personer)
8 studier (374 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,47 (95 % KI  0,16 til 0,77)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Global fungering. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av foreldre. Oppfølgingstid ikke oppgitt målt med CGAS, og WFIRS-P.
Studier (antall personer)
3 studier (387 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,40 (95 % KI -0,01 til 0,81)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie  4. Nedgradert -1 på grunn av uklar rapportering å samsvar (heterogenitet mellom studiene) 
Utfall
Global forbedring av symptomer. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av kliniker. Oppfølgingstid ikke oppgitt. målt med CGI og Conners Global Index
Studier (antall personer)
2 studier (168 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,58 (95 % KI 0,27 til 0,89)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Alvorlighetsgrad av sykdom. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av kliniker. Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med CGI-S.
Studier (antall personer)
4 studier (519 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,37 (95 % KI 0,14 til 0,60)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Kunnskap om ADHD (hos foreldre/lærer). Psykoedukasjon gitt til foreldre, barn og lærer, rapportert av foreldre og lærere Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med spørreskjemaer laget av forfatterne
Studier (antall personer)
3 studier (154 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   1,04 (95 % KI -0,20 til 2,27)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie 4. Nedgradert -1 på grunn av uklar rapportering å samsvar (heterogenitet mellom studiene)   
Utfall
Kunnskap om ADHD ( barnets kunnskap). Psykoedukasjon gitt til foreldre og barn, rapportert av barn Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med skjema laget av forfatterne
Studier (antall personer)
2 studier (40 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,72 (95 % KI 0,37 til 1,07)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,5
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie  5. Nedgradert -1 pga observasjonsstudier
Utfall
Stress hos foreldre. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av foreldre Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med PSI-SF
Studier (antall personer)
3 studier (249 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,21 (95 % KI -0,04 til 0,46)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie  4. Nedgradert -1 på grunn av uklar rapportering å samsvar (heterogenitet mellom studiene) 
Utfall
Livskvalitet. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av foreldre Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med EQ-5D og QoL
Studier (antall personer)
2 studier (180 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,12 (95 % KI -0,17 til 0,41)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie  4. Nedgradert -1 på grunn av uklar rapportering å samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Etterlevelse av legemiddelbruk. Psykoedukasjon gitt til foreldre, rapportert av foreldre Oppfølgingstid ikke oppgitt. Målt med skjema laget av forfatterne.
Studier (antall personer)
3 studier (458 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Hedges g   0,31 (95 % KI 0,07 til 0,56)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter