PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
PC-basert kognitiv trening sammenliknet med placebo eller annen oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 17 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: PC-basert kognitiv trening
Sammenligning: Placebo eller annen oppfølging
Basert på: Cortese 2015
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Symptomer på ADHD total- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
14 studier (398 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,37 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95% KI 0,09 til 0,66)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Uoppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
11 studier (307 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,47 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI 0,14 til 0,80)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
Utfall
Hyperaktivitet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
9 studier (257 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,14 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI -0,07 til 0,35)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
Utfall
Funksjon- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
6 studier (antall deltakere er ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,35 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI 0,08 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
Utfall
Arbeidsminne (visuell)- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (241 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,47 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI 0,23 til 0,70)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, svært brede konfidensintervall
Utfall
Arbeidsminne (verbal)- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
8 studier (antall deltakere er ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,52 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI 0,24 til 0,80)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, svært brede konfidensintervall
Utfall
Inhibisjon- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
6 studier (188 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,07 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI -0,15 til 0,28)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
Utfall
Oppmerksomhet- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
7 studier (212 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,14 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI -0,19 til 0,48)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, få deltakere
Utfall
Leseferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (137 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,09 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI -0,09 til 0,27)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, få deltakere
Utfall
Matematikkferdigheter- tidspunkt for oppfølging mellom rett etter tiltaket og 12 måneder
Studier (antall personer)
5 studier (137 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Ikke rapportert
Effektestimater
0,01 standardisert gjennomsnittlig forskjell (95 % KI -0,13 til 0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1, 2, 3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, få deltakere
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
-
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
-
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.