PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat
Sammenligning: Fysisk aktivitet
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet oppfølgingstid 10 -12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (73 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig foreldrebedømte ADHD symptomer (hyperaktivitet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,45 enheter lavere (95 % KI 0,84 til –0,06
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet, oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (70 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig lærerbedømte ADHD symptomer (hyperaktivitet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,87 enheter lavere (95 % KI -1,3 til –0,44)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (73 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig foreldrebedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,50 enheter lavere (95 % KI -0,86 til –0,14)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med SNAP skala, 0-3
Studier (antall personer)
1 studie (70 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig lærerbedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,76 enheter lavere (95 % KI -1,12 til –0,4).
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.