PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Metylfenidat eller atomoksetin + kognitiv atferdsterapi sammenliknet med medisiner alene
Populasjon: Barn og unge mellom 7 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Metylfenidat eller atomoksetin + kognitiv atferdsterapi
Sammenligning: Medisiner (hvilke er ikke oppgitt)
Basert på: Ding 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD symptomer. Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
5 studier (257 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,48 (95 % KI -0,80 til -0,17)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Eksekutive funksjoner. Oppfølgingstid etter endt behandling.
Studier (antall personer)
2 studier (120 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,34 (95 % KI -0,71 til 0,03)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (bredt konfidensintervall)
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Ikke rapportert
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.