PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Langtidsvirkende metylfenidat sammenliknet med nevrofeedback del 2
Populasjon: Barn og unge mellom 6 og 18 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Langtidsvirkende metylfenidat
Sammenligning: Nevrofeedback
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet Under tre måneder etter behandling, Oppfølgingstid ved 6 måneder, Målt med SRQ, 1 -10.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig Selvrapporterte ADHD symptomer (hyperaktivitet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,10 enheter høyere (95 % KI -1,18 til 1,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapportert hyperaktivitet Under tre måneder etter behandling, Oppfølgingstid ved 6 måneder, Målt med SRQ, 1 -10.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig Selvrapporterte ADHD symptomer (hyperaktivitet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,10 enheter høyere (95 % KI -1,18 til 1,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet Oppfølgingstid tre måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0 -54.
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig foreldrebedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 1,60 enheter høyere (95 % KI -0,91 til 4,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig foreldrebedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -1,80 enheter lavere (95 % KI -4,42 til 0,82)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med Swan Skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (75 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig foreldrebedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,50 enheter lavere (95 % KI -0,84 til –0,16)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid tre måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig lærerbedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 2,30 enheter høyere (95 % KI -0,55 til 5,15)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid seks måneder etter behandling, Målt med Barkley's skala, 0-54.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig lærerbedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -1,70 enheter lavere (95 % KI -4,53 til 1,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet oppfølgingstid 10-12 uker etter behandling, Målt med Swan skala 0-3.
Studier (antall personer)
1 studie (72 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig lærerbedømte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,73 enheter lavere (95 % KI -1,09 til -0,37)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert –1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 3 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvrapporterte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,20 enheter høyere (95 % KI -1,02 til 1,42)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvrapporterte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,40 (95 % KI-0,68 til 1,48)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapportert uoppmerksomhet, Oppfølgingstid under tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvrapporterte ADHD symptomer (uoppmerksomhet) i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -0,40 enheter lavere (95 % KI -1,75 til 0,95)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid under tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10.
Studier (antall personer)
1 studie (51 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvrapporterte akademiske prestasjoner i gruppen som fikk stimulerende medisiner var -1,40 enheter lavere (95 % KI -3,22 til 0,42)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid tre måneder etter behandling, målt med SRQ, 1-10).
Studier (antall personer)
1 studie (61 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig akademiske prestasjoner i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,60 enheter høyere (95 % KI -0,90 til 2,10)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Utfall
Selvrapporterte akademiske prestasjoner, Oppfølgingstid 6 måneder etter behandling, målt med SRQ, 1 -10.
Studier (antall personer)
1 studie (52 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig selvrapporterte akademiske prestasjoner i gruppen som fikk stimulerende medisiner var 0,10 høyere (95 % KI -1,18 til 1,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert –2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: kun en studie med få deltakere
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.