PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Foreldre-/familietrening + atomoksetin sammenliknet med placebo / vanlig oppfølging
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 14 år diagnostisert med autismespekterlidelse, aspergers syndrom, og symptomer på ADHD: uoppmerksomhet og hyperaktivitet
Intervensjon: Atomoksetin og foreldre/familietrening
Sammenligning: Placebo eller vanlig oppfølging
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte ADHD totale symptomer. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,51 (95 % KI -0,89 til -0,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Lærerbedømte ADHD totale symptomer. Tidspunkt for oppfølging 10 uker.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,30 (95 % KI -0,71 til -0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Foreldrebedømt hyperaktivitet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,54 (95 % KI -0,96 til -0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Lærerbedømt hyperaktivitet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,27 (95 % KI -0,72 til 0,18)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Foreldrebedømt uoppmerksomhet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,49 (95 % KI -0,87 til -0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Lærerbedømt uoppmerksomhet. Tidspunkt for oppfølging 10 uker. Målt med SNAP.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,33 (95 % KI -0,78 til 0,12)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Utfall
Respondenter på CGI-I. Tidspunkt for oppfølging 10 uker.
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
RR 2,5 (95 % KI 1,12 til 5,59)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske feil
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere/ hendelser
3. Nedgradert -1 på grunn av lav presisjon: kun en studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.