Kognitiv trening sammenliknet med annen, vanlig eller ingen behandling

Populasjon: Barn og unge mellom 3 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Kognitiv trening
Sammenligning: Ingen, vanlig eller aktiv kontroll
Basert på: Chen, 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Uoppmerksomhet (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Kliniker- eller foreldrerapportering. Oppfølgingstid ikke oppgitt, måleinstrument ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
15 studier (742 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD   -0,39 (95 % KI  -0,68 til -0,10)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Hyperaktivitet/ impulsivitetssymptomer (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Kliniker- eller foreldrerapportert.
Studier (antall personer)
15 studier (742 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD   -0,16 (95 % KI -0,37 til 0,05)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  3. Nedgradert -1 på grunn av få deltakere  4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (upresist effektestimat) 
Utfall
Eksekutiv fungering (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Foreldrerapportert. Målt med GEC eller BRIEF.
Studier (antall personer)
13 studier (696 deltakere) 
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD   -0,32 (95 % KI -0,53 til -0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Atferdsregulering/eksekutiv fungering sammenlagt, ulike typer kognitiv trening. Foreldrerapportert. Målt med BRI eller BRIEF
Studier (antall personer)
6 studier (372 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD   -0,18 (95 % KI -0,39 til 0,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  3. Nedgradert -1 på grunn av få deltakere 
Utfall
Metakognisjon/eksekutiv fungering sammenlagt, ulike typer kognitiv trening. Foreldrerapportert. Målt med MI eller BRIEF.
Studier (antall personer)
7 studier (434 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD   -0,24 (95 % KI -0,65 til 0,16)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)