PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Kognitiv trening sammenliknet med annen, vanlig eller ingen behandling
Populasjon: Barn og unge mellom 3 og 18 år med ADHD
Intervensjon: Kognitiv trening
Sammenligning: Ingen, vanlig eller aktiv kontroll
Basert på: Chen, 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Uoppmerksomhet (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Kliniker- eller foreldrerapportering. Oppfølgingstid ikke oppgitt, måleinstrument ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
15 studier (742 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,39 (95 % KI -0,68 til -0,10)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Hyperaktivitet/ impulsivitetssymptomer (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Kliniker- eller foreldrerapportert.
Studier (antall personer)
15 studier (742 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,16 (95 % KI -0,37 til 0,05)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon (upresist effektestimat)
Utfall
Eksekutiv fungering (sammenlagt, ulike typer kognitiv trening). Foreldrerapportert. Målt med GEC eller BRIEF.
Studier (antall personer)
13 studier (696 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,32 (95 % KI -0,53 til -0,11)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Atferdsregulering/eksekutiv fungering sammenlagt, ulike typer kognitiv trening. Foreldrerapportert. Målt med BRI eller BRIEF
Studier (antall personer)
6 studier (372 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,18 (95 % KI -0,39 til 0,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av få deltakere
Utfall
Metakognisjon/eksekutiv fungering sammenlagt, ulike typer kognitiv trening. Foreldrerapportert. Målt med MI eller BRIEF.
Studier (antall personer)
7 studier (434 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD -0,24 (95 % KI -0,65 til 0,16)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.