Kognitiv trening for førskolebarn sammenliknet med aktiv eller passiv kontroll

Populasjon: Barn mellom 3-6 år med symptomer på ADHD/ODD
Intervensjon: Kognitiv trening
Sammenligning: Aktiv/passiv kontroll
Basert på: Pauli-Pott, 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Arbeidsminne. Oppfølgingstid og måleinstrument ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
23 studier (2063 deltakere) 
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,46 (95 % KI  0,30 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Inhibisjonskontroll (cool)
Studier (antall personer)
26 studier (2745 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,30 (95 % KI  0,21 til 0,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Inhibisjonskontroll (hot)
Studier (antall personer)
4 studier (345 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,33 (95 % KI -0,04 til 0,71)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Fleksibilitet
Studier (antall personer)
12 studier (1532 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,47 (95 % KI 0,28 til 0,66)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Middels 1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
ODD-symptomer
Studier (antall personer)
2 studier (62 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,40 (95 % KI -0,23 til 1,03)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
ADHD-symptomer
Studier (antall personer)
4 studier (119 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d  0,28 (95 % KI -0,08 til 0,65)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Svært lav 2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie