PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Kognitiv trening for førskolebarn sammenliknet med aktiv eller passiv kontroll
Populasjon: Barn mellom 3-6 år med symptomer på ADHD/ODD
Intervensjon: Kognitiv trening
Sammenligning: Aktiv/passiv kontroll
Basert på: Pauli-Pott, 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Arbeidsminne. Oppfølgingstid og måleinstrument ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
23 studier (2063 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,46 (95 % KI 0,30 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Inhibisjonskontroll (cool)
Studier (antall personer)
26 studier (2745 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,30 (95 % KI 0,21 til 0,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Inhibisjonskontroll (hot)
Studier (antall personer)
4 studier (345 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,33 (95 % KI -0,04 til 0,71)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
Fleksibilitet
Studier (antall personer)
12 studier (1532 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,47 (95 % KI 0,28 til 0,66)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
ODD-symptomer
Studier (antall personer)
2 studier (62 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,40 (95 % KI -0,23 til 1,03)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Utfall
ADHD-symptomer
Studier (antall personer)
4 studier (119 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Cohens d 0,28 (95 % KI -0,08 til 0,65)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.