PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Fysisk aktivitet sammenliknet med ingen aktivitet, venteliste eller medikamentell terapi
Populasjon: Barn og unge med ADHD og/eller autismespekterlidelse
Intervensjon: Fysisk aktivitet
Sammenligning: Ingen aktivitet, venteliste eller medikamentell terapi
Basert på: Zhang, 2020
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Endring i eksekutiv funksjon Total effekt. Oppfølgingstid: Ikke rapportert. Målt med ulike instrumenter.
Studier (antall personer)
8 studier (329 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,90 (95 % KI 0,49 til 1,30)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Arbeidsminne Ikke rapportert. Målt med ulike instrumenter
Studier (antall personer)
4 studier (185 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig Forskjell 0,28 (95 % KI -0,15 til 0,71)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Impulskontroll. Oppfølgingstid ikke rapportert. Målt med ulike instrumenter.
Studier (antall personer)
7 studier (265 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig Forskjell 1,30 (95 % KI 0,58 til 2,02)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
3. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene)
Utfall
Kognitiv fleksibilitet Ikke rapportert. Målt med ulike instrumenter
Studier (antall personer)
3 studier (103 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,85 (95 % KI 0,42 til 1, 29)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.