PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Foreldretrening sammenliknet med ingen foreldretrening (førskolebarn)
Populasjon: Barn og unge mellom 2 og 6 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Familiebasert pasientinformasjon og opplæring
Sammenligning: Ingen foreldretrening
Basert på: Rimestad 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Foreldrebedømte symptomer på ADHD - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder
Studier (antall personer)
15 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i foreldrebedømt ADHD symptomer viste en forbedring til fordel for foreldretrening på 0,512 (Hedge`s g) (KI 95 % KI 0,33 til 0,69)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Objektivt bedømte symptomer på ADHD - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Studier (antall personer)
9 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i objektivt bedømte ADHD symptomer i gruppen som fikk foreldretrening var 0,120 (Hedge`s g) (95 % KI -0,12 til 0,36)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon - konfidensintervallet inkluderer både nytte og ulempe knyttet til tiltaket.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Foreldrebedømte eksternaliserende vansker - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Studier (antall personer)
13 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i foreldrebedømte eksternaliserende vansker viste en forbedring til fordel for foreldretrening på 0,439 (Hedge`s g) (95 % KI 0,17 til 0,70)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Objektivt bedømte eksternaliserende vansker - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Studier (antall personer)
5 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i objektivt bedømte eksternaliserende vansker i gruppen som fikk foreldretrening var 0,309 (Hedge`s g) (95 % KI -0,07 til 0,69)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon - konfidensintervallet inkluderer både nytte og ulempe knyttet til tiltaket.
Utfall
Foreldrebedømt negativt foreldreskap - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Studier (antall personer)
8 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i foreldrebedømt negativt foreldreskap viste en forbedring til fordel for foreldretrening var 0,628 (Hedge`s g) (95 % KI 0,32 til 0,93)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
3. Nedgradert -1 på grunn av heterogenitet.
Utfall
Objektivt bedømt negqativt foreldreskap - tidspunkt for oppfølging mellom 3 og 12 måneder.
Studier (antall personer)
9 studier (antall deltakere ukjent)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Forskjell i objektivt bedømte eksternaliserende vansker i gruppen som fikk foreldretrening var 0,328 (Hedge`s g) (95 % KI 0,13 til 0,53)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter og for ikke rapportert N.
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
-
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
-
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
-
Beskrivelse
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.