PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Foreldre/familietrening + metylfenidat/ritalin sammenliknet med metylfenidat/ritalin alene
Populasjon: barn og unge mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Stimulerende medikamenter og foreldre/familietrening
Sammenligning: Stimulerende medikamenter
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Totale ADHD symptomer, foreldrerapportert, 2-12 mnd oppfølgingstid
Studier (antall personer)
3 studier (224 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell -0,42 (95 % KI -0,69 til -0,15)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
Totale ADHD symptomer, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med SWAN skala.
Studier (antall personer)
1 studie (75 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,13 (95 % KI -0,39 til 0,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
Totale ADHD symptomer, lærervurdert, 10 ukers oppfølgingstid. Målt med DBDRS skala.
Studier (antall personer)
1 studie (45 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 2,15 (95 % KI -3,48 til 7,78)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Gjennomsnittlig forskjell -0,10 (95 % KI -0,36 til 0,16)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Gjennomsnittlig forskjell -0,30 (95 % KI -0,7 til 0,1)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
ADHD symptomer lærervurdert hyperaktivitet, FU 12 måneders oppfølgingstid. Målt med CTRS.
Studier (antall personer)
1 studie (68 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,10 (95 % KI -0,46 til 0,26)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
ADHD symptomer, uoppmerksomhet, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med FBB-ADHS.
Studier (antall personer)
1 studie (103 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,29 (95 % KI -0,53 til -0,05)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,4
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
Atferd/fungering, foreldrevurdert, 12 mnd oppfølgingstid. Målt med WFIRS-P.
Studier (antall personer)
1 studie (103 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell -0,10 (95 % KI -0,3 til 0,1)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av presisjon: få deltakere/hendelser
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.