PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Foreldre-/familietrening + medikamentell behandling sammenliknet med medikamentell behandling alene del 2
Populasjon: Barn mellom 6 og 12 år diagnostisert med ADHD
Intervensjon: Kombinert medikamentell behandling og foreldre/familietrening
Sammenligning: Kombinert medikamentell behandling
Basert på: NICE, 2018
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, observatørvurdert. Oppfølgingstid 8 uker. Skala ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
1 studie (75 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 3,15 (95 % KI 0,15 til 6,15)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
Skoleprestasjoner, matte, observatørvurdert. Oppfølgingstid 14 måneder. Målt med WIAT skala.
Studier (antall personer)
1 studie (260 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 0,80 (95 % KI -2,78 til 4,38)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Utfall
Skoleprestasjoner, lesing, observatørvurdert. Oppfølgingstid 8 uker. Skala ikke oppgitt.
Studier (antall personer)
1 studie (75 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell 4,28 (95 % KI 0,3 til 8,26)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Gjennomsnittlig forskjell 1,50 (95 % KI -2,06 til 5,06)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Gjennomsnittlig forskjell 2,25 (95 % KI -4,95 til 9,45)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Gjennomsnittlig forskjell -0,48 (95 % KI -7,09 til 6,13)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
2,3,4
Svært lav
Beskrivelse
2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: få deltakere
3. Nedgradert -2 på grunn av svært høy risiko for systematiske skjevheter
4. Nedgradert -1 på grunn av mangel på presisjon: kun en studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.