PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Populasjon: Barn og unge mellom 5 og 17 år med ADHD og atferdsvansker
Intervensjon: Digitale tiltak (telemedisin)
Sammenligning: Ikke oppgitt hva kontrollgruppen fikk
Basert på: Bemanalizadeh, 2021
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Uoppmerksomhet og kognitiv funksjon. Både RCT-er og ikke-RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, ADHD-RS-IV, DBD, VADRS og FBB-HKS.
Studier (antall personer)
9 studier (585 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,46 (95 % KI 0,21 til 0,71)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av studiedesign, både observasjonsstudier og RCT-er
Utfall
Uoppmerksomhet og kognitiv funksjon. Kun RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, ADHD-RS-IV, DBD, VADRS og FBB-HKS
Studier (antall personer)
6 studier (452) deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,26 (95 % KI 0,16 til 0,36
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Hyperaktivitet/ impulsivitet Både RCT-er og ikke-RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, ADHD-RS-IV, DBD og VADRS.
Studier (antall personer)
7 studier (471 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,38 (95 % KI 0,12 til 0,64)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av studiedesign, både observasjonsstudier og RCT-er
Utfall
Hyperaktivitet/ impulsivitet. Kun RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, DBD og VADRS.
Studier (antall personer)
6 studier (452 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
gjennomsnittlig forskjell 0,29 (95 % KI 0,06 til 0,52)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
Utfall
Atferdsvansker (oppositional behav.). Både RCT-er og ikke-RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, FBB-HKS og VADRS
Studier (antall personer)
5 studier (415 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,62 (95 % KI 0,27 til 0,98)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,3
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
3. Nedgradert -1 på grunn av studiedesign, både observasjonsstudier og RCT-er
Utfall
Atferdsvansker (oppositional behav.). Kun RCT-er. Oppfølgingstid etter endt behandling. Målt med Conners Rating Scale, FBB-HKS og VADRS.
Studier (antall personer)
4 studier (under 400 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
Standardisert gjennomsnittlig forskjell 0,72 (95 % KI 0,24 til 1,20)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1/-2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter
2. Nedgradert –1 på grunn av mangel på presisjon; få deltakere og/eller kun 1 studie
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.