Opplæring i atferdsteknikker for foreldre/lærere sammenliknet med vanlig, annen eller ingen behandling

Populasjon: Barn og unge under 18 år med ADHD
Intervensjon: Atferdstrening rettet mot foreldre og/eller lærere
Sammenligning: Vanlig, annen eller ingen behandling
Basert på: Hornstra, 2022
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
ADHD-symptomer. Oppfølgingstid etter endt behandling. Måleinstrument ikke oppgitt
Studier (antall personer)
25 studier (over 400 deltakere) 
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD 0,48 (95 % KI 0,35 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Uoppmerksomhet. Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
18 studier (over 400 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD 0,52 (0,34 til 0,70)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter 
Utfall
Hyperaktivitet/impulsivitet. Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
16 studier (over 400 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD 0,64 (0,39 til 0,89)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter  2. Nedgradert -1 på grunn av mangel på samsvar (heterogenitet mellom studiene) 
Utfall
Atferdsproblemer. Oppfølgingstid etter endt behandling
Studier (antall personer)
20 studier (over 400 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
-
Effektestimater
SMD 0,48 (0,35 til 0,61)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Lav 1
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -2 på grunn av uklar risiko for systematiske skjevheter