PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Foreldreopplæring sammenliknet med vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Populasjon: Barn og ungdom mellom 2 og 15 år med psykisk utviklingshemming
Intervensjon: Individuell foreldreopplæring eller i gruppe over 8-24 uker
Sammenligning: Vanlig oppfølging, venteliste eller ingen behandling
Basert på: NICE 2016
Utfall
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Utfall
Alvorlighetsgrad av atferds-vansker og emosjonelle problemer (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: Ikke rapportert
Studier (antall personer)
13 studier (645 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,4 SD lavere (0,55 lavere til 0,24 lavere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Alvorlighetsgrad av atferds-vansker og emosjonelle problemer (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: 6mnd til 1 år
Studier (antall personer)
2 studier (139 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,13 lavere (0,45 lavere til 0,19 høyere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av indirekthet / ulike populasjoner.
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, få deltakere
Utfall
Risiko for problematferd (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Studier (antall personer)
8 studier (428 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
291 lavere per 1000 (362 lavere til 203 lavere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1
Middels
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
Utfall
Hyppighet av problematferd Tidspunkt for oppfølging: Etter tiltaksperioden (ulike skalaer)
Studier (antall personer)
8 studier (437 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,36 færre (0,85 færre til 0,14 fler)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,5
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
5. Nedgradert på grunn av heterogenitet (variasjon på tvers av studier).
Utfall
Hyppighet av problematferd (ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: 26 uker
Studier (antall personer)
1 studie (64 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,36 færre (0,85 færre til 0,14 fler)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
4. Nedgradert -2 på grunn av presisjon, kun 1 studie og få deltakere
Utfall
Risiko for at hyppighet av problem atferd ikke ble bedre (målt med ulike skalaer) Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Studier (antall personer)
6 studier (343 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
351 lavere per 1000 (427 lavere til 256 lavere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2
Lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av indirekthet / ulike populasjoner.
Utfall
Tilpasning i funksjon og kommunikasjon Tidspunkt for oppfølging: etter tiltaksperioden
Studier (antall personer)
2 studier (135 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,51 flere (0,15 flere til 0,86 flere)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,3
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av indirekthet / ulike populasjoner.
3. Nedgradert -1 på grunn av presisjon, få deltakere
Utfall
Tilpasning i funksjon og kommunikasjon Tidspunkt for oppfølging: etter behandling
Studier (antall personer)
1 studie (124 deltakere)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Gjennomsnittlig forskjell: 0,47 bedre (0,11 bedre til 0,84 bedre)
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
1,2,4
Svært lav
Beskrivelse
1. Nedgradert -1 på grunn av risiko for systematiske skjevheter.
2. Nedgradert -1 på grunn av indirekthet / ulike populasjoner.
4. Nedgradert -2 på grunn av presisjon, kun 1 studie.
Utfall
Uønskede effekter
Studier (antall personer)
Antatt effekt i sammenligningsgruppe
Effektestimater
Tillit til estimatene (GRADE-skår)
Beskrivelse
Ikke rapportert
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Informasjonskapsler er små informasjonsfiler som blir liggende igjen på datamaskinen din for at tjenesten vår skal virke best mulig for deg som bruker. Her finner du en oversikt over vår bruk av informasjonskapsler og informasjon om hvordan du kan unngå å godta dem.