Utredning kan innebære et bredt spekter av metoder. I tillegg til vanlige samtaler anbefaler Helsedirektoratet systematisk bruk av standardiserte instrumenter i utredningen (1). Eksempler på standardiserte instrumenter er symptomskalaer, (semi-)strukturerte intervjuer, evnetester og skåringsskjemaer. Bruken av slike instrumenter kan selvfølgelig ikke erstatte klinisk skjønn, men kan være nyttige hjelpemidler i den diagnostiske vurderingen. Instrumentene veileder for eksempel klinikeren til å innhente informasjon om et bredt spekter av symptomer og funksjoner. De kan også bidra til vurderinger av alvorlighetsgrad ved hjelp av forskningsbaserte grenseverdier og normer. Instrumentene kan også brukes under behandlingsforløpet for å evaluere effekten av behandlingen.
Retningslinjer for testbruk
Norsk psykologforening vedtok i 2000 International Test Commissions (ITC) retningslinjer (2) som standarder for norske psykologers testbruk. Testbegrepet dekker i denne sammenhengen standardiserte instrumenter som beskrevet ovenfor. ITC-retningslinjene omfatter en rekke temaer knyttet til testbruk:
-
Profesjonell og etisk opptreden
-
Kompetansekrav til testbrukeren
-
Sikker oppbevaring av testmaterialer
-
Konfidensialitet
-
Testers egnethet
-
Valg av tester
-
Administrering av tester
-
Skåring, analyser og tolkning
-
Formidling av testresultater
Valg av instrumenter
Tidsskriftet PsykTestBarn har registrert rundt 130 ulike standardiserte instrumenter som brukes i psykisk helsevern for barn og unge eller i forskning, bare i Norge. Det er umulig å gi en generell anbefaling om ett sett av instrumenter til bruk på alle pasienter i BUP. Valg av instrumenter bør baseres på hver enkelt pasients problembilde og alder, tilgjengelige/nødvendige informanter, tilgjengelig kompetanse om administrering, skåring og tolkning, instrumentenes tilgjengelighet, type instrument, tidsbruk, kostnader, etc. Det er selvfølgelig også viktig å ta stilling til om instrumentene har gode nok måleegenskaper for det man ønsker å utrede hos hver enkelt pasient.
Problemområder
Noen pasienter har komplekse symptombilder med flere potensielle diagnoser, mens andre blir henvist på grunn av symptomer som peker i retning av én spesifikk diagnose. Symptomskalaer gjenspeiler dette fenomenet ved at noen gir mål på overordnete symptomgrupper, som internaliserende og eksternaliserende symptomer, mens andre måler symptomer på mer spesifikke diagnosegrupper, som ADHD, PTSD, depresjon og angst. Videre fins det diagnostiske verktøy for de fleste psykiatriske diagnoser som kan være aktuelle for barn og unge, og verktøy for spesifikke diagnoser eller diagnosegrupper. Nedenfor har vi satt opp egne oversikter over henholdsvis spesifikke og generelle symptomskalaer og diagnostiske verktøy.
I tillegg til symptomer og diagnoser kan forhold ved pasienten tilsi en utredning av kognitive evner og nevropsykologi. Instrumenter for utredning på disse områdene kan også være mer eller mindre generelle.
For enkelte pasienter kan det også være hensiktsmessig å bruke instrumenter for å undersøke forhold som personlighet, livskvalitet og foreldefunksjon.
Alder
De standardiserte instrumentene er utviklet med tanke på forskjellige aldersgrupper. For eksempel kan noen instrumenter for voksne brukes på ungdom ned til 16 år. Barn i skole- og førskolealder bør som regel utredes med ganske forskjellige instrumenter av hensyn til utviklingsnivå og hvordan problemene manifesteres seg i de ulike aldersgruppene. Instrumenter for de aller minste barna er en helt egen kategori. Se egen oversikt over instrumenter for sped- og småbarn nedenfor.
Informanter
Barnets foreldre er ofte den viktigste informasjonskilden i en utredning. Mange instrumenter er spørreskjemaer som foreldre skal besvare, eller strukturerte intervjuer med foreldre. Disse instrumentene kan gjerne også brukes for å innhente informasjon fra lærere, men det fins også en rekke instrumentversjoner spesielt beregnet på lærere og barnehageansatte. I tillegg fins det instrumenter hvor en fagperson observerer og skårer barnets atferd og/eller samspill med foreldre. Evnetester og nevropsykologiske tester er nesten utelukkende rettet mot barnet selv og hvordan det løser forskjellige oppgaver. Det fins også en rekke spørreskjemaer og intervjuer beregnet på barn, og særlig for ungdom fra 11-årsalderen.
Kompetanse
En rekke instrumenter, som strukturerte intervjuer, observasjonsmetoder, evnetester og nevropsykologiske tester, krever at brukeren har en generell psykometrikompetanse og eventuelt er sertifisert i bruk av det spesifikke instrumentet. Andre instrumenter kan fritt brukes uten noen kompetansekrav. Fagpersoner må likevel ta ansvar for å bruke instrumentene på en forsvarlig måte (2). Det kan for eksempel være enkelt å be foreldre fylle ut et spørreskjema og regne ut symptomskårer. Men spørsmålet er hva slags konsekvenser symptomskårene får for pasienten. Hvis skårene brukes til å utelukke diagnoser eller planlegge behandling er det stor risiko for feilslutninger hvis fagpersonen ikke har tilstrekkelig kompetanse om psykometri og den aktuelle symptomskalaen.
Kostnader
Et vanlig argument mot å bruke standardiserte instrumenter i utredning, er at det tar for lang tid. Det er imidlertid ikke sikkert at det vil ta lengre tid å for eksempel stille diagnose og differensialdiagnose ved hjelp av vanlige samtaler enn ved et strukturert intervju. Spørreskjemaer behøver ikke å «stjele» samtaletid i det hele tatt; de kan fylles ut hjemme eller på venterommet.
Mange instrumenter kan lastes ned gratis og brukes fritt. I oversiktene nedenfor har vi lagt ut lenker til disse instrumentene. For å unngå ulovlig kopiering og endringer i instrumentene blir det imidlertid stadig vanligere at brukerne må betale rettighetsinnehaverne for instrumentbruken. I oversiktene nedenfor lenker vi til forhandlere av de ulike instrumentene. Ytterligere kostnader tilkommer i de tilfellene hvor rettighetsinnehaverne krever opplæring og sertifisering før fagpersonen kan ta instrumentet i bruk. Det kan også være snakk om kostnader i forbindelse med skåring, analyser og tolkning.
Måleegenskaper
Et instrument kan ha bedre måleegenskaper for noen diagnoser eller symptomer enn for andre, og noen instrumenter er bedre egnet enn andre til å fange opp ulike fenomener. Videre kan ett instrument ha utmerkete måleegenskaper for én aldergruppe, men fungere dårlig for en annen. Det er en av grunnene til at det er umulig å gi noen generell anbefaling om valg av instrumenter.
De fleste instrumentene som brukes i Norge er oversettelser av engelskspråklige originalversjoner. En vanlig framgangsmåte for oversettelse av tester er å først oversette til det nye språket, før en annen person oversetter tilbake til originalspråket igjen. En slik «toveisoversettelse» kan anses som vellykket hvis meningsinnholdet i den tilbakeoversatte versjonen og originalversjonen er likt. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig at norske testversjoner rent språklig er i overensstemmelse med originalversjonen, selv om originalversjonen har utmerkete psykometriske egenskaper.
Reliabilitet gir uttrykk for stabilitet og konsistens i resultatene av testen. Det er vanlig å bruke tre hovedkategorier av reliabilitet: indre konsistens, test-retest reliabilitet og interrater reliabilitet.
Validitet som psykometrisk egenskap er et uttrykk for hvor godt et mål reflekterer fenomenet det er ment å måle. Dette knytter seg til tolkningen av målet og i hvilken grad vi kan rettferdiggjøre en slik tolkning. Innholdsvaliditet vurderes ved hjelp av faglig skjønn ved å stille spørsmål om testresultatet er dekkende for fenomenet det skal måle. Validitet kan også vurderes kvantitativt. Diagnostisk nøyaktighet er et viktig uttrykk for validitet i klinisk sammenheng.
Grensene for hva som er «normalt» for én og samme test kan variere fra land til land. Det er derfor viktig å basere normer på empiriske undersøkelser med den aktuelle versjonen av testen på en relevant populasjon. For mange instrumenter vil det foreligge normdata som for eksempel er tenkt å skulle skille mellom normale symptomnivå og kliniske relevante symptomnivå. For diagnostiske verktøy er det ikke relevant å stille krav om normdata.
Tidsskriftet PsykTestBarn gir ut oversiktsartikler om måleegenskaper ved norske versjoner av instrumenter for barn og unge (PsykTestBarn).
Nyttige lenker:
Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forenings veileder for diagnostikk i barne- og ungdomspsykiatri
Norsk psykologforenings anbefalinger om oppbevaring og utlevering av testmateriell
Forfattet av: Hege Kornør, seniorforsker, Folkehelseinstituttet (sist oppdatert september 2017).
(1) Helsedirektoratet. Veileder for poliklinikker i psykisk helsevern for barn og unge [Internett]. Oslo: Helsedirektoratet, 2008 [hentet 16.03.2018]. Tilgjengelig fra: https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/psykisk-helsevern-for-barn-og-unge-veileder-for-poliklinikker
(2) International Test Commission. Internasjonale retningslinjer for bruk av tester, versjon 2000 [Internett]. Oslo: Norsk psykologforening [hentet 16.04.2018]. Tilgjengelig fra: www.intestcom.org/files/guideline_test_use_norwegian.pdf