Om noe er stort eller lite, er også alltid avhengig av kontekst – f.eks. kan en liten effekt i en hel populasjon være av stor betydning. Alle estimater på hva som utgjør liten, moderat eller stor behandlingseffekt er derfor kun å regne som tommelfingerregler (1,2). Tolkning av effektestimater og hva disse betyr i praksis og for pasienten selv er kanskje særlig vanskelig for kontinuerlige utfall som måles på en skala, slik som livskvalitet eller symptomer. Selv om det er en forskjell i effekt mellom to behandlingsformer på livskvalitet, er det ikke sikkert denne forskjellen kan «føles» av pasienten. Men om det er mye som står på spill, for eksempel frafall fra behandling eller alvorlige hendelser som selvmord, kan selv en liten forskjell oppleves som viktig.
Effektmål |
Liten effekt |
Moderat effekt | Stor effekt | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
Relativ risiko (RR) | RR<2 | Relativ risiko beskriver forholdet mellom risikoen i to behandlingsgrupper (1). Hvis RR er 1, er risikoen like stor i de to gruppene. Er for eksempel RR lik 3, er risikoen tre ganger så stor i den ene behandlingsgruppen som i den andre. Les mer om relativ risiko her: http://handbook-5-1.cochrane.org/ |
||
Odds ratio (OR) |
Odds på 1,68, 3,47, og 6,71 har blitt estimert til å tilsvare lav, moderat og høy effekt i samsvar med Cohen’s d. Cochrane handbook anbefaler omregning av OR til RR for å estimere terskel for høy effekt. |
Forholdet mellom odds for en hendelse i en behandlingsgruppe og odds for en hendelse i en annen gruppe (1). Hvis OR er 1, er sannsynligheten for hendelsen tilsvarende i de to gruppene.
Odds er sjansen for at noe hender (f.eks. at noen blir syk) sammenliknet med (dividert med) sjansen for at det ikke hender. Les mer om Odds ratio her: http://handbook-5-1.cochrane.org/
|
||
Standardisert gjennomsnittlig forskjell (SMD) | <0,2 | 0,5 | >0,8 | I forskning brukes ofte ulike måleinstrumenter for å måle et bestemt utall. For eksempel finnes det mange ulike skalaer for å måle livskvalitet. Når man ønsker å slå sammen resultater fra studier som har brukt ulike instrumenter, kan resultatene regnes om til standardisert gjennomsnittlig forskjell (1). Noen ganger er SMD også referert til som «d indeks». Les mer om SMD her: http://handbook-5-1.cochrane.org/ |
Cohen’s d | <0,2 | 0,5 | >0,8 | Cohen’s d er en variant av standardisert gjennomsnittlig forskjell (SMD) og beskriver forskjellen i gjennomsnitt mellom to behandlingsgrupper delt på det samlede standardavviket (3). En Cohen’s d skår på 0 betyr at det er liten eller ingen forskjell i effekt mellom behandlingsgruppene. Les mer om Cohen’s d her: https://en.wikipedia.org/wiki/Effect_size |
Hedge’s g | <0,2 | 0,5 | >0,8 | Hedge’s g er svært lik Cohen’s d, men er bedre egnet for mindre utvalg. Les mer om Hedge’s g her: http://www.statisticshowto.com/hedges-g/ |
Number needed to treat (NNT) | >10 | 10-2 | 1 |
NNT er beregningen av hvor mange som må behandles for at én skal oppnå respons (4). Om NNT er 7, må 7 barn behandles for at 1 barn skal oppnå behandlingsrespons. For skade eller bivirkninger brukes gjerne NNH, altså number needed to harm. Den ideelle NNT er 1, hvor alle som blir behandlet oppnår behandlingsrespons. NNT står i et bestemt forhold til oppfølgingstid. Det kan være nyttig å regne om NNT til RR. Les mer om NNT her: https://no.wikipedia.org/wiki/NNT |
Tau-U | 0,20 | 0,20 til 0,60 | >0,80 |
Tau-U er en effektstørrelse brukt for single-case-design. Den rangeres fra -1 til 1. Les mer her: https://www.jepusto.com/what-is-tau-u/ |
(1) Higgins JPT, Green S, red. Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions Version 5.1.0 [updated March 2011] [Internett]. The Cochrane Collaboration, 2011. Tilgjengelig fra: http://handbook.cochrane.org
(2) Schünemann, H. Brożek, J. Guyatt G. Oxman A. GRADE Handbook, version October 2013 [Internett]. Tilgjengelig fra: http://gdt.guidelinedevelopment.org/app/handbook/handbook.html
(3) McGough JJ, Faraone SV. Estimating the Size of Treatment Effects: Moving Beyond P Values. Psychiatry (Edgmont). 2009;6(10):21-29.
(4) Bjørndal, A. Hofoss, D. Statistikk for helse- og sosialfagene. Gjøvik: Gyldendal akademisk 2. utgave, 1. opplag; 2004.
(5) Durlak JA. How to select, calculate, and interpret effect sizes. J Pediatr Psychol. 2009;34(9):917-28.