Korte tiltak i skolen
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Carney og kollegaer (2016). Oversikten oppsummerte tiltak gitt i skolen og var rettet mot bruk av rusmidler. Tiltakene var korte (1-2 konsultasjoner) og besto av motiverende samtale, motivasjonsforsterkende terapi eller individrettet feedback. De ble sammenlignet med kort informasjon eller kun vurdering av problemomfang.
Sammenlignet med kun vurdering av problemomfang er det muligens god effekt av korte tiltak i skolen på alkholbruk, alkoholavhengighet, hyppighet av cannabisbruk, symptomtrykk ved cannabisavhengighet og personlige konsekvenser av rusmiddelbruk ved 7-12 md. oppfølging. Det er muligens noe effekt på alkohol- og cannabisbruk ved 4-6 md. oppfølging.
Sammenlignet med korte informasjonstiltak er det muligens liten eller ingen effekt av korte tiltak i skolen på alkohol- og cannabisbruk.
Effekt på øvrige utfall er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.