Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak i skole og/eller barnehage for rusmiddelproblemer og rusavhengighet

Sammenliknet med kun vurdering av problemomfang har korte tiltak i skolen muligens god effekt på alkohol-, cannabisbruk og personlige konsekvenser av rusmiddelbruk. Sammenliknet med informasjons-/rådgivningstiltak er det derimot muligens liten eller ingen effekt på alkohol- og cannabisbruk hos ungdom med rusmisbruk.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Korte tiltak i skolen

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Carney og kollegaer (2016). Oversikten oppsummerte tiltak gitt i skolen og var rettet mot bruk av rusmidler. Tiltakene var korte (1-2 konsultasjoner) og besto av motiverende samtale, motivasjonsforsterkende terapi eller individrettet feedback. De ble sammenlignet med kort informasjon eller kun vurdering av problemomfang.

Sammenlignet med kun vurdering av problemomfang er det muligens god effekt av korte tiltak i skolen på alkholbruk, alkoholavhengighet, hyppighet av cannabisbruk, symptomtrykk ved cannabisavhengighet og personlige konsekvenser av rusmiddelbruk ved 7-12 md. oppfølging. Det er muligens noe effekt på alkohol- og cannabisbruk ved 4-6 md. oppfølging.

Sammenlignet med korte informasjonstiltak er det muligens liten eller ingen effekt av korte tiltak i skolen på alkohol- og cannabisbruk.

Effekt på øvrige utfall er usikre da vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Spesialtilpassede skoler ("recovery schools") for ungdom i oppfølging etter rusbehandling

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Hennessy og kollegaer (2018). Oversikten oppsummerte effekten av spesialtilpassede skoler rettet mot ungdom som hadde gjennomgått behandling for rusmiddelproblematikk. "Recovery schools" er videregående skoler som kun aksepterer elever som har hatt rusmiddelavhengighet og eventuelle komorbide lidelser.

Vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget og effekter av "recovery schools" sammenliknet med vanlig oppfølging er derfor usikre.

Sammenligninger

Korte tiltak i skole sammenlignet med kun utredning av rusmisbruk

Korte tiltak i skole sammenlignet med informasjonstiltak

Spesialtilpassede skoler sammenlignet med vanlig oppfølging