Depresjonsforebygging i skolen (kognitiv atferdsterapi, «third-wave»-kognitiv atferdsterapi og interpersonlig terapi)
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Hetrick og kollegaer (2016). Oversikten oppsummerte effekt av forebyggingsprogrammer i skolen mot depresjon hos barn og unge. Tiltakene i oversikten var basert på interpersonlig atferdsterapi, kognitiv atferdsterapi og tredje bølge-kognitiv atferdsterapi. Sistnevnte er en videreutvikling av tradisjonell kognitiv atferdstrapi som legger større vekt på å endre forholdet til tankene enn å endre tanker direkte. Tiltakene ble sammenlignet med en annen aktiv behandling.
Basert på dette kunnskapsgrunnlaget har slike forebyggingsprogrammer trolig noe effekt på depresjonssymptomer og reduserer i noen grad antall barn som utvikler depresjonsdiagnose. Programmene kan også gi noe økt fungering ved programslutt. Effekter målt etter 12 måneder er mer usikre.