Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Medikamentell behandling for skolevegring

Når vi omtaler medikamentell behandling, viser vi til forskning som sammenligner effekten av legemidler med hverandre eller med andre typer behandling, ikke studier som kun sammenligner effekten av medikamentell behandling med placebo.

Fluoksetin eller imipramin + kognitiv atferdsterapi sammenliknet med placebo + kognitiv atferdsterapi har muligens god effekt på skoleoppmøte hos ungdom med angst og skolevegring. Effekter på angstsymptomer er derimot usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Fluoksetin/imipramin + kognitiv atferdsterapi hos barn og unge med angst og skolevegring

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten av Maynard og kollegaer (2015), som undersøkte effekten av fluoksetin/imipramin i kombinasjon med kognitiv atferdsterapi. Tiltaket ble sammenlignet med placebo i kombinasjon med kognitiv atferdsterapi.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er effekten av fluoksetin eller imipramin + kognitiv atferdsterapi sammenliknet med placebo + kognitiv atferdsterapi muligens god på skoleoppmøte hos barn og unge med angst og skolevegring. Effekter på angstsymptomer er derimot usikre på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Fluoksetin eller imipramin + kognitiv atferdsterapi sammenlignet med placebo + kognitiv atferdsterapi