Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med forsterket oppfølging eller venteliste
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten av Maynard og kollegaer (2015). De inkluderte studiene i oversikten undersøkte effekten tiltak basert på atferdsterapi eller kognitiv atferdsterapi og som ble gitt i 4 til 14 sesjoner av i underkant av en time. Sammenlikningsgruppene i studiene sto enten på venteliste eller fikk en form for forsterket oppfølging som for eksempel psykoedukasjon. I flere av studiene var foreldre involvert.
Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er effekten av kognitiv atferdsterapi sammenliknet med forsterket oppfølging eller venteliste muligens god på skoleoppmøte hos barn og unge med angst og skolevegring/-fravær. På angstsymptomer er effekten derimot usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.