Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Kognitiv atferdsterapi for skolevegring

Kognitiv atferdsterapi har muligens god effekt på skoleoppmøte hos barn og unge med skolevegring. På angstsymptomer er effektene usikre grunnet svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Kognitiv atferdsterapi sammenliknet med forsterket oppfølging eller venteliste

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten av Maynard og kollegaer (2015). De inkluderte studiene i oversikten undersøkte effekten tiltak basert på atferdsterapi eller kognitiv atferdsterapi og som ble gitt i 4 til 14 sesjoner av i underkant av en time. Sammenlikningsgruppene i studiene sto enten på venteliste eller fikk en form for forsterket oppfølging som for eksempel psykoedukasjon. I flere av studiene var foreldre involvert.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget er effekten av kognitiv atferdsterapi sammenliknet med forsterket oppfølging eller venteliste muligens god på skoleoppmøte hos barn og unge med angst og skolevegring/-fravær. På angstsymptomer er effekten derimot usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Kognitiv atferdsterapi eller atferdsterapi sammenlignet med forsterket oppfølging eller venteliste