Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak i skole og/eller barnehage for ADHD

Læreropplæring har trolig noe effekt på ADHD-symptomer, prososial atferd og eksternaliserende vansker og muligens noe effekt på atferdsvansker. Videre gir læreropplæring trolig en liten reduksjon i konflikter og muligens bedre relasjon mellom lærere og elever og øker muligens læreres bruk av hensiktsmessige strategier i klasserommet. Det er også muligens god effekt av læreropplæring på læreres kunnskap om ADHD og på elevenes atferd ved opptil 3 måneders oppfølgingstid.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Læreropplæring for å skape positivt læringsmiljø, forstå ADHD og strategier for klasseromsledelse

Samlet antatt nytte:

Noe effektNoe effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

MediumMedium

Samlet vurdering av tiltaket

Basert på kunnskapsgrunnlaget hentet fra den systematiske oversikten av Aldabbagh og kollegaer (2024) er det trolig noe effekt av læreropplæring (Incredible Years og Best In Class blant annet) på ADHD-symptomer, prososial atferd og eksternaliserende vansker og muligens noe effekt på atferdsvansker. Videre gir læreropplæring trolig en liten reduksjon i konflikter og bedre relasjon mellom lærere og elever og øker muligens læreres bruk av hensiktsmessige strategier i klasserommet.

Nasjonale anbefalinger:

Nasjonal faglig retningslinje for ADHD omtaler tilrettelegging og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole som et av de vanligste og viktigste hjelpetilbudene til barn og ungdom med ADHD. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.

Læreropplæring for å øke lærernes kunnskap om og positiv atferd til elever med ADHD

Samlet antatt nytte:

God effektGod effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Basert på kunnskapsgrunnlaget hentet fra Ward og kollegaer (2022) er det muligens god effekt av læreropplæring på læreres kunnskap om ADHD og på elevenes atferd ved opptil 3 måneders oppfølgingstid.

Nasjonale anbefalinger:

Nasjonal faglig retningslinje for ADHD omtaler tilrettelegging og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole som et av de vanligste og viktigste hjelpetilbudene til barn og ungdom med ADHD. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.

Musikk til skolearbeid

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Maloy og Peterson (2014). Oversikten evaluerte bruk av musikk under skolearbeid sammenliknet med skolearbeid gjort i stillhet.

Effekter av musikk til skolearbeid for barn og unge med ADHD er usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Nasjonale anbefalinger:

Nasjonal faglig retningslinje for ADHD omtaler tilrettelegging og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole som et av de vanligste og viktigste hjelpetilbudene til barn og ungdom med ADHD. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.

Sammenligninger

Læreropplæring sammenlignet med annen, vanlig eller ingen oppfølging og venteliste

Læreropplæring sammenlignet med ingen oppfølging eller venteliste

Musikk til skolearbeid sammenlignet med stillhet