Læreropplæring for å skape positivt læringsmiljø, forstå ADHD og strategier for klasseromsledelse
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Basert på kunnskapsgrunnlaget hentet fra den systematiske oversikten av Aldabbagh og kollegaer (2024) er det trolig noe effekt av læreropplæring (Incredible Years og Best In Class blant annet) på ADHD-symptomer, prososial atferd og eksternaliserende vansker og muligens noe effekt på atferdsvansker. Videre gir læreropplæring trolig en liten reduksjon i konflikter og bedre relasjon mellom lærere og elever og øker muligens læreres bruk av hensiktsmessige strategier i klasserommet.
Nasjonale anbefalinger:
Nasjonal faglig retningslinje for ADHD omtaler tilrettelegging og spesialpedagogiske tiltak i barnehage og skole som et av de vanligste og viktigste hjelpetilbudene til barn og ungdom med ADHD. Les mer i nasjonal faglig retningslinje for ADHD.