Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Organisatorisk ferdighetstrening for ADHD

Tiltak for å fremme organisatoriske ferdigheter gir trolig en forbedring i oppmerksomhet og skoleprestasjoner.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Organisatorisk ferdighetstrening

Samlet antatt nytte:

Noe effektNoe effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

MediumMedium

Samlet vurdering av tiltaket

Den systematiske oversikten som utgjør kunnskapsgrunnlaget har undersøkt effekt av alle typer tiltak som har til hensikt å hjelpe barn og unge diagnostisert med ADHD å forbedre sine organisatoriske ferdigheter. Tiltakene omfatter en rekke forskjellige former for opplæring og støtte, og med ulik teoretisk forankring. I noen tilfeller bidro foreldrene med å gi tiltaket til barna.

Barn og unge som får tiltak for å fremme organisatoriske ferdigheter opplever trolig en liten forbedring av akademiske prestasjoner og skolekarakterer. Videre gir denne typen tiltak trolig en forbedring i oppmerksomhet hos barnet, lærerbedømte akademiske prestasjoner, og skolekarakterer. Uønskede effekter er ikke rapportert.

Sammenligninger

Organisatorisk ferdighetstrening sammenlignet med venteliste eller vanlig oppfølging