Foreldreopplæring for sårbare familier
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er basert på Shah (2016) og Mihelic (2017) som begge vurderte effekten av foreldreopplæring rettet mot foreldre av sped- og småbarn. Foreldrene hadde ulike risikofaktorer, slik som lav inntekt, rusproblematikk og/eller var enslige forsørgere.
Tiltakene som ble vurdert varierte. Noen tiltak hadde som mål å bedre foreldres responsivitet ved bruk av betinget respons til spedbarnet, modellæring og videobasert tilbakemelding, og var basert på tilknytningsmodeller og/eller kognitiv atferdsterapi. Andre tiltak hadde som mål å bedre spedbarnets søvn og gråt. Disse var basert på en atferdsmodell og inkluderte spesifikke håndteringsplaner, teknikker og konkrete råd, i tillegg til å formidle informasjon om typiske fysiologiske endringer og søvnmønstre hos spedbarnet og spedbarns utvikling. Tiltakene ble gitt som muntlig eller skriftlig informasjon og/eller ved samspillsobservasjoner med tilbakemelding. Flere av tiltakene ble innarbeidet i vanlige helsekontroller.
Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget gir foreldreopplæring trolig stor effekt på foreldres responsitivitet til spedbarnet og noe bedring i både gråt, søvn og foreldre–barn-samspill. Det er usikkerhet knyttet til størrelsen på effektestimatet fordi konfidensintervallet er bredt, og spenner mellom liten/ingen til moderat forskjell som følge av tiltaket. Videre fører foreldreopplæring muligens til at flere foreldre leser eller ser i bøker sammen med barnet sitt, når barnet er mellom 8 uker og 5,5 år.
Overordnet sett ser slik opplæring ut til å gi bedre opplevd kompetanse hos foreldrene, men det er større usikkerhet knyttet til disse estimatene ettersom resultatene varierer.