Tiltak etter skoletid for å forebygge kriminell atferd
Samlet antatt nytte:

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Samlet vurdering av tiltaket
Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Taheri og kollegaer (2016). Oversikten oppsummerte effekt av tiltak etter skoletid rettet mot kriminell atferd. Tiltakene besto av 3 ulike former for programmer gitt etter skoletid: skolestøtte og leksehjelp, fritidsaktiviteter (sport, maling, speider m.m.) og mentorskap, ferdighetstrening eller veiledning. Tiltakenes varighet hadde en gjennomsnittstid på rundt 2 år og ble sammenlignet med vanlig oppfølging.
Basert på dette kunnskapsgrunnlaget har fritidsaktiviteter og mentorskap muligens noe effekt på kriminell atferd mens skolestøtte og leksehjelp muligens har liten eller ingen effekt på kriminell atferd. Når resultater av alle tiltakene slås sammen er effekten usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.