Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak etter skoletid for kriminell atferd

Tiltak etter skoletid i form av fritidsaktiviteter og mentorskap har muligens noe effekt på kriminell atferd, mens skolestøtte og leksehjelp muligens ikke har noen slik effekt.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Tiltak etter skoletid for å forebygge kriminell atferd

Samlet antatt nytte:

Noe effektNoe effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

LavLav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på den systematiske oversikten av Taheri og kollegaer (2016). Oversikten oppsummerte effekt av tiltak etter skoletid rettet mot kriminell atferd. Tiltakene besto av 3 ulike former for programmer gitt etter skoletid: skolestøtte og leksehjelp, fritidsaktiviteter (sport, maling, speider m.m.) og mentorskap, ferdighetstrening eller veiledning. Tiltakenes varighet hadde en gjennomsnittstid på rundt 2 år og ble sammenlignet med vanlig oppfølging.

Basert på dette kunnskapsgrunnlaget har fritidsaktiviteter og mentorskap muligens noe effekt på kriminell atferd mens skolestøtte og leksehjelp muligens har liten eller ingen effekt på kriminell atferd. Når resultater av alle tiltakene slås sammen er effekten usikker på grunn av svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Tiltak etter skoletid sammenlignet med vanlig oppfølging