Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak etter skoletid for aggressiv atferd

Tiltak for å fremme positiv utvikling (Positive Youth Development) har trolig liten eller ingen effekt for barn og unge med voldelig atferd. Langtidseffektene er usikre.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Tiltak for å fremme positiv utvikling

Samlet antatt nytte:

Liten eller ingen effektLiten eller ingen effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

MediumMedium

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra den systematiske oversikten utført av Melendez-Torres og kollegaer (2016). Tiltakene som var inkludert i oversikten besto av ulike intervensjoner som fokuserte på de positive ferdighetene hos ungdommen framfor problematferden. Positive ferdigheter kunne blant annet være utviklingsferdigheter som selvregulering og resiliens, sosiale og akademiske ferdigheter og utvikling av positivt selvbilde.

Basert på det tilgjengelige kunnskapsgrunnlaget har tiltak for å fremme positiv utvikling (Positive Youth Development) for barn og unge med voldelig atferd trolig liten eller ingen effekt rett etter endt tiltak. Langtidseffektene er usikre.

Sammenligninger

Tiltak for å fremme positiv utvikling (positive youth development) sammenlignet med vanlig oppfølging