Hopp til hovedinnhold
Logo som leder til forsiden

Tiltak i skole og/eller barnehage for funksjonsnedsettelse og psykisk helse

Effektene av tiltak for å øke selvbestemmelse og redusere problematferd i skolen hos barn og unge med funksjonsnedsettelse er usikre da kunnskapsgrunnlaget er av svært lav kvalitet.

Innhold på siden

Samlevurderinger

Tiltak i skolen for å øke selvbestemmelse

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra en systematisk oversikt utført av Burke og kollegaer (2020). Tiltakene ble gitt i skolen til elever med intellektuelle funksjonsnedsettelser, lærevansker, autismespekterforstyrrelser, emosjonelle vansker og andre sammensatte behov. Tiltakenes formål var å styrke elevenes evne til å ta egne valg, sette mål, planlegge og evaluere – kjerneelementer i selvbestemmelse. Det er usikkert hva kontrollgruppene fikk av tiltak.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er effekter av tiltak i skolen for å øke selvbestemmelse hos barn og unge med intellektuelle funksjonsnedsettelser usikre da kunnskapsgrunnlaget er av svært lav kvalitet

Funksjonsbaserte tiltak for utfordrende atferd

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er basert på en systematisk oversikt av Walker og kollegaer (2018). Oversikten oppsummerte effekten av funksjonsbaserte tiltak i skolen for å redusere utfordrende atferd i skolen hos skoleelever med intellektuell funksjonsnedsettelse. Det er kun single case studier inkludert i oversikten.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er effekter av funksjonsbaserte tiltak på utfordrende atferd hos elever med intellektuelle funksjonsnedesettelser usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Skolebaserte atferdstiltak

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra en systematisk oversikt utført av David og kollegaer (2022). Oversikten oppsummerer effekt av atferdsrettede tiltak implementert i skolen. De fleste tiltakene var konsekvensbaserte. Det er kun single case studier inkludert i oversikten.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er effekter av skolebaserte atferdstiltak på utfordrende atferd hos ungdom med intellektuell funksjonsnedsettelse usikre fordi vi har svært liten tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Atferdstiltak gitt av assistenter

Samlet antatt nytte:

Ukjent effektUkjent effekt

Tillit til kunnskapsgrunnlaget:

Svært lavSvært lav

Samlet vurdering av tiltaket

Kunnskapsgrunnlaget er hentet fra en systematisk oversikt utført av Walker og kollegaer (2020). Oversikten oppsummerte effekt av ulike tilltak som besto hovedsakelig av flere komponenter for å bedre fungering og sosiale relasjoner med jevnaldrende. Felles for tiltakene var at de ble gitt i skolen, av assistenter, og de skulle bedre distraherende, forstyrrende og destruktiv atferd. Det er kun single case studier inkludert i oversikten.

Basert på kunnskapsgrunnlaget er effekter av atferdstiltak gitt av assistenter i skolen på utfordrende atferd hos elever med med funksjonsnedsettelser usikre fordi vi har svært lav tillit til kunnskapsgrunnlaget.

Sammenligninger

Tiltak for å øke selvbestemmelse sammenlignet med ukjent kontrollgruppe

Funksjonsbaserte tiltak i skolen sammenlignet med ingen kontrollgruppe (single case studier)

Skolebaserte atferdstiltak sammenlignet med ingen kontrollgruppe (single case studier)

Atferdstiltak gitt av assistenter sammenlignet med ingen kontrollgruppe (single case studier)